Spiralens omkringliggende topper (04.02.2017)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Stoppenåsen (256m) 04.02.2017
Varden utsiktspunkt (268m) 04.02.2017
Villåsen (295m) 04.02.2017
Visits of other PBEs Friluftsmuseet (235m) 04.02.2017
Prins Oscars utsikt (241m) 04.02.2017
Spiraltoppen (212m) 04.02.2017
Stronghytta (268m) 04.02.2017

Lavt skydekke, grått og surt. Det var ikke drømmeforhold for en tur i skogen, men jeg bestemte meg for en kort runde likevel. Rundt Spiralen ligger det noen koller jeg ikke har vært oppom før.
Jeg tok bilen opp spiraltunnelen og parkerte på toppen. Kollene jeg hadde tenkt meg oppå ligger på en pen runde langs de myriadene av stier som er i området. Jeg startet med å gå østover langs Kanonveien, mot Stoppenåsen. Stiene er godt merket her, så selv om de går på kryss og tvers lar det seg gjøre å navigere seg gjennom dem. Det tok ikke lang tid før jeg befant meg ved Klopptjern, rundt 10 minutter for å være mer nøyaktig.
Første målet på turen var Stoppenåsen, men jeg hadde lyst til å ta en liten omvei om Prins Oscars utsikt, litt lenger syd på åsen. Det var en fin utsikt over de sydligere delene av Lier der, men noe panoramautsikt var det ikke. Til det var det for mye vegetasjon i veien. Jeg fortsatte på en sti nordover mot Stoppenåsen, og kom etter kun kort tid til en hytte som markerte toppen. Det var ikke noe ytterligere å se på her så jeg ruslet umiddelbart videre nordover på åsen mot det neste målet, Villåsen. På veien dit hadde jeg tenkt å ta en tur bortom Stronghytta. Dermed måtte jeg komme meg bort fra Stoppenåsen og finne fram i stiene og lysløypene som gjennomsyrer terrenget. Det var egentlig ikke noe problem, så jeg kom meg raskt fram til hytta. Det var ikke noen der da jeg kom dit, men det hadde vært anderledes hadde vær og snøforhold vært bedre.
Stronghytta ligger i østenden av Villåsen, mens det høyeste punktet ligger på vestsiden, så jeg brukte lysløypene til å navigere meg bort til vestsiden. Derfra gikk det en natursti rett opp på kollen, så jeg fulgte den og ble bragt trygt opp til toppen. Jeg var riktignok nødt til å gå litt i terrenget men det var ikke noe problem. Det lille snøfallet som hadde kommet tidligere i uka var ikke dypt nok til å by på noen som helst slags utfordringer.
Det var ikke noen utsikt fra Villåsen heller, så det ble et raskt stopp her også.
Siste mål for turen var Varden utsiktspunkt, og veien dit fra Villåsen var en enkel transportetappe i lysløyper. Det tok 20 minutter å gå fra Villåsen til Varden. I motsetning til dagens to andre topper var det utsikt herfra, så jeg fikk fisket opp kameraet og foreviget noen bilder av Drammen og Strømsåsen.
Fra Varden og ned til Spiralen igjen var det kun noen få minutters gange på god sti.
Hele turen var på snaut 7 kilometer og tok i underkant av 1 time og 40 minutter.