Haram: Skulen (03.02.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Coop Longva (15m)
Endpoint Coop Longva (15m)
Ascents Skulen (492m) 03.02.2017 11:40

En flott turdag med lett skydekke og finfin temperatur. I kontrast med det kjølige været som jeg hadde hatt på turen i går, var det idag 9 grader da jeg var klar til å ta ferja kl 10.05 fra Skjeltene.

Første stopp var Haramsøya der jeg kjørte over brua til Flemsøya. Planen var å gå på Skulen fra sørøst opp Branddalsryggen, men etter tips fra de lokale på butikken, startet jeg heller der fra butikkens parkering på Longva. Bratt og fin sti opp langs Kvernhuselva og opp på kanten og deretter slakt nordover til tråkket kom inn på den mye brukte stien vest fra Halsane.

Jeg syntes denne ruta var i overkant myrete og vått helt til jeg kom opp på ryggen. Dette var kanskje ikke er så rart ettersom jeg etterpå leste av en infotavle at den går igjennom et av de største terrengdekkende myrområdene som er igjen i Møre og Romsdal. Den er på 1,6 km 2 og området er vernet ! Jaja, det var nå uansett en flott tur tross søkkvåte joggesko...,. På toppen har de bygd en imponerende hytte som har fantastisk 360 graders panoramautsikt gjennom store vinduer på alle vegger. Det var ikke helt ferdigstilt, men den var åpen slik at jeg kunne søke ly fra den bitende kalde østavinden. Retur samme vei og biltur tilbake til Haramsøya for bestigning av Mannen.

Øyhopping

Written by otto 04.02.2017 22:25

Du koser deg langs kysten Lise.. Ikke et snø-fnugg å se på bildene dine.

Sv: Øyhopping

Written by ligroenb 04.02.2017 23:07

Det er utrolig fint selv om jeg gjerne skulle byttet ut fjellskoa og broddene med ski ! Her ute er det kun tidvis harde og isete snøfelt opp mot de høyeste toppene, kun brodder som gjelder :-) satser på skiføre om ikke altfor lenge ;-)