Ytstevasshornet, Dalmannshornet, Tinden og Tuvegga (29.01.2017)

Written by Affen (Arnfred Iversen) GSM

Ascents Dalmannshornet (1,476m) 29.01.2017
Tinden (1,265m) 29.01.2017
Tuvegga (1,181m) 29.01.2017
Ytstevasshornet (1,330m) 29.01.2017

Skitur med Ole og Odd Arne.

Desperasjonen etter skiturer hadde gjort seg gjeldende hos flere av oss etter at sesongen hittil har vert mildt sagt varierende, og tidvis fraværende. Kan ikke se for meg at det var så veldig mange som så ut vinduet hjemme disse dagene og tenkte skitur, men det gjorde vi.

Etter at Ole hadde fått kaffen sin på Digernesskiftet så bar det avsted til ferga på Magerholm og 07:30 avgangen. Parkerte på den store lomma langs hovedveien nord for Svartevatnet og gikk til fots 2-300m før vi kunne spenne på skia der fylkesveien svinger østover. Fra veien så snøforholdene glissent ut. Veldig glissent... Og vi var bekymret for om det i det hele tatt lot seg gjøre å gå opp elvegjølet i Vassdalen.

Det var heldigvis mer hold i snøen enn fryktet og det gikk helt greit å klore seg oppover med skarejern på skia. Snøbroene i gjølet var betong. Umiddelbart etter gjølet tok vi opp høyre for å få en litt mer direkte variant mot Ytstevasshornet. Bratt et lite stykke opp her, men stålkanter og skarejern gjorde heldigvis jobben. Mye is også i hovedflanken, og det var tidvis vanskelig å få fellene til å bite skikkelig, så skarejerna ble brukt endel også her. Ved fortoppen satte vi igjen ski og gikk siste stubben på stegjern til høyeste punkt, i god avstand til skavelen.

Vendte så skituppene i retning Dalmannshornet. Glasert skare gjorde nedkjøringen til sadelen mer en transportetappe enn noe annet. Bratt fra sadelen og opp til ryggen, så her ble det stegjern med skia på sekken. Oppe i selve østflanken var det igjen mye glass, så skarejernene ble igjen flittig brukt. Utsikten fra toppen er fabelaktig, og Brekketind, Slogen og Jakta står på rad og rekke sett herfra.

Ny isete nedkjøring. La ruta litt sør for pkt. 1308 før vi traverserte sidebratt inn på sadelen mot Tinden. Ny runde med stegjernsgange opp bratta her. Bratt og isete også ned til Tindeskardet så her tok vi ikke sjansen på å kjøre ski. Ole var ivrig så han fikk klemt ut en to tre svinger når hellingen begynte å legge seg litt. Ny motbakke opp til Tuvegga som var siste nål for dagen. Relativt flatt der oppe så vi labbet litt østover på et par tuver bare for å være sikker på å ha vert på høyeste punkt.

Nedkjøring fra Tuvegga mot sørvest før vi svingte nordover og tilbake til elvegjølet ned Vassdalen igjen. Det var relativt interessant ned renna her uten noe som engang minnet om styresnø. Kun skare, is og gamle frosne skredmasser. Deilig massasje for møre lår.
Bjørkaskogen, og utmarsjen langs Fylkesveien trenger ingen videre beskrivelse.

Alt i alt så var det en super tur med sammensatt oppbygning. Greit å kunne tilbakelegge distanse relativt billig uten å brøyte snø, og å kunne gå i bratta uten å trenge å tenke så mye på skredfare. God trening i å ha div. utstyr av/på x-antall ganger var det definitivt.

Film fra turen kan sees på Vimeo: