Kladdeføre til Grevtjennåsen (29.01.2017)  3

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Eiklund (70m)
Endpoint Samme (124m)
Ascents Grevstjennkollen (251m) 29.01.2017

Skien pf > 100m

Parkerte ved Eiklund et lite stykke før bommen.
Planen/grovskissen var opprinnelig å gå opp østskrenten av Grevstjennkollen, hadde sett meg ut en mulig rute opp på Norgeskart, og siden gå videre sørover til Eikelifjellet og tilbake til bilen. Denne planen ble skrinlagt underveis da våt snø i store flak lavet ned i rikelig omfang og skoa begynte å fungere som en slags gyngestol. Svære klumper festet seg midt under skoa og det måtte sparkes og herjes for å få de bort. Lettere slitsomt og smått irriterende.
Valgte derfor en litt mindre krevende rute opp på Grevstjennåsen enn planlagt. Småbratt lell i starten, men greit opp. Nok et flott topplatå med urørt og åpen furuskog.
Hadde nok 5 cm med tung snø på capsbremmen når jeg tok en kort drikkepause oppe på toppen.
Våt utapå og svett innapå vurderte jeg veien videre. Eikelifjell eller ei? Valgte det siste denne gangen, må svelge noen kameler en gang iblant og enhver turplan er foranderlig. Defor jeg kun legger grovskisser for turene mine, følger detaljskisser egentlig ganske sjeldent har jeg erfart. Turen blir til mens man går!
Etter vurderingspausen der oppe begynte jeg å gå skrått tilbake der kom fra. Måtte selvfølgelig sjekke ut om det var en mulig vei ned litt tidligere enn den jeg gikk opp. Kom et godt stykke ned i brattlia før jeg vurderte dithen at jeg måtte opp igjen og endte omtrent å gå ned der jeg gikk opp. Kunne såvidt skimte sporene mine fåtallige plasser. Blautsnøen fortsatte å dale ned og sporene mine var mer eller mindre borte der nede på veien også.
Så var det å kladde og sparke seg tilbake til bilen. En god kaffekjeft og sjokolade ved bilen før jeg kjørte forsiktig tilbake på skikkelig vinterveier.

Et par bilder fra turen (klikk på bildene for større oppløsning):