Travers Åbittinden - Trolltinden (27.01.2017)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Start point Trolltindveien p-plass (528m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Trolltinden (1,346m) 27.01.2017
Inste Åbittinden (1,396m) 27.01.2017
Inste Åbittinden S1 (1,389m) 27.01.2017
Inste Åbittinden S2 (1,353m) 27.01.2017

Traversen Åbittinden - Trolltinden har stått på vent i 20 år. Fikk med Pauli og Hans Petter uten nevneverdig mye masing.

Fine forhold denne fredagen. Knallhard skare med ishinnepartier innimellom, 0 grader C sånn omtrentlig, sol og ikke nevneverdig mye vind.

Gikk vanlig vei til Åbittinden. Deretter rapell fra toppen. Et par artige opptak til S1 og S2. Ikke lengre og vanskeligere opptak enn at selv en gammel gråhåra småbarnsfar som meg ikke var ute av komfortsonen mer enn en kort stund på led på disse opptaka. Oppskriften er i grunn bare å grave og hakke fram de sikringspunktene som er der, finne fram de potensielle taka, sette isøksa der den henger godt nok, finne alternativ 2 og gå på.

Gode rutsjeforhold med konsekvenser slikt medfører gjorde at vi gikk mer eller mindre løpende hele eggen opp til S2.

Alle var enige om at det var en fantastisk fin tur.

HP på vei opp mot Åbittinden. Traversen eggen mot venstre.
Skavlbrudd fra østryggen til Åbittinden. Sa nok pang under det argaste mildværet for en ukes tid siden.
Skavlen man alltid må forsere på ett eller annet vis vinterstid.
På toppen av Åbittinden. Veien videre sier seg selv. Følg eggen. Trolltinden på enden av tinderekka.
Rapellfestet vi laget på toppen av Åbittinden. Banka og hamra i to bolter sikkert satt ned ved triggpunkttiden. En øyebolt og en bolt som stakk litt opp. Et gammelt raklete tau var festet i trestammen på et heller slitent trigpunkt. Også dette fikk være med i festepakka, selv om det er åpenbart at treverket har sett sprekere dager.
Pauli på rapell: Hans Petter skimtes i skaret mellom Åbittinden og S1.
Jeg leder opp det vanskeligste punktet til S1.
Pauli og HP på S1.
Tilbakeblikk mot S1 og Åbittinden.
På S2.
Bratt stakatogang ned fra S 2 i skaret mot Trolltinden.
Siste del av turen opp til Trolltinden.
På toppen av Trolltinden.
HP klar for nedkjøring på isete og knallhardt føre. godt fornøyd med seg selv.
Start date 27.01.2017 09:13
(UTC+01:00)
End date 27.01.2017 15:59

Fantastisk!!

Written by MonaK 31.01.2017 19:55

Fin lesning og suverene bilder.

Rapell

Written by oddis 31.01.2017 10:25

Stusset litt på rapellen når vi var der for et par måneder siden vi også. Endte med at vi droppet hele greia og rundet toppen i vestsiden for å komme inn på ryggen der dere endte rapellen. Greit valg da, men med mer snø i siden vil ikke vårt valg være det smarteste.

Kult

Written by onesse 29.01.2017 19:54

Ser ut som en kanon tur. Satser på å lure med meg en taukanon over der ila de neste vintrene...

Jeg har trimma Kjellbjørn, så du får ta med han på neste tur...

Sv: Kult

Written by ArntO 29.01.2017 19:57

Har mere trua på å ta med deg på tur enn Kjellbjørn. Han skal helt sikkert stresse seg hjem for å rekke en dugnad eller et arrangement i gapahuken sin!! Og jeg liker jo ikke stress!!