Tverråsen (28.01.2017)

Dronningslepet (450m) 28.01.2017 11:16
Tverråsutsikten (535m) 28.01.2017 11:25
Tverken (455m) 28.01.2017 12:04

Endelig en tur hvor jeg utelukkende kunne holde meg i Drammen. Målet for turen var et par topper på Tverråsen, og på vei opp dit hadde jeg tenkt å ta en rute om Klemmehøgda for å få registrert den også.

Jeg kjørte bilen til parkeringsplassen ved Landfalltjern, og la i vei på skogsbilveien inn mot Tverken. Etter en drøy kilometer forlot jeg veien og fulgte skiltingen vestover mot Klemmehøgda. Været var en blanding av overskyet og tåkete, og temperaturen lå på et par-tre kuldegrader.

Etter ytterligere en kilometers gange på blåmerka sti var jeg på Klemmehøgda. Det var et tri-punkt og en benk der, men på grunn av tåka kunne jeg ikke se om det var noen utsikt fra toppen. Trolig er den ikke noe spesiell herfra, pga. av vegetasjonen som er der. Ikke ble det noen klem heller.

Etter å ha tatt de obligatoriske bildene på toppunktet ruslet jeg videre nordover. Neste mål nå var Midtre Tverråsen. Dit var det en marsj på rundt fire kilometer fra Klemmehøgda. I motsetning til litt lenger nord i Finnemarka så er det et rikt utvalg av stier her i de sørlige delene av marka, så jeg slapp for en gangs skyld å orientere meg gjennom terrenget. Jeg kunne nøye meg med å følge blåmerka sti hele veien. Jeg hadde forsåvidt regnet med det så truger ble ikke med på turen, og det gikk helt greit. Snøen var godt nedtråkket og frosset.

Etter en halvtimes gange fra Klemmehøgda var jeg ved Goliaten turisthytte. Hytta er en av Drammens og Oplands turistforenings ubetjente hytter i Finnemarka. Det røyk fra pipa, så det var tydelig at det var noen der. Jeg dro da bare stille forbi og gikk ut på Goliaten i stedet for å fotografere litt.

Tilbake på sporet gikk jeg mot Tverråstjern og kom raskt til dagens tøffeste test, Dronningslepet. Dette slepet er en bratt sti for å komme seg opp på Tverråsen fra Tverråstjern. Det er lagt ut tau som man kan holde seg i. Turen opp er ikke fryktelig lang, men jeg kjente den dro godt i lungene, så formen er kanskje ikke all verden.

Det er utsiktspunkt på rekke og rad på Tverråsen, og det første finner man allerede på toppen av Dronningslepet, Tverråsutsikten. Jeg betraktet utsikten litt, men på grunn av lavt skydekke var det ikke mye å se. Da var det like greit å komme seg til neste mål, Midtre Tverråsen. Den lå bare 500 meter unna så jeg kom dit kun kort tid etter. Etter å ha registrert toppen ruslet jeg videre langs kanten av Tverråsen og fikk med meg den toppen som kalles Tverråsen før jeg slapp meg ned fra åsen og gikk mot Tverken.

På Tverken var det ganske så folketomt da jeg kom dit, men på det siste stykket derfra til bilen møtte jeg en 10-12 mennesker, ganske så uvanlig for mine turer.

Hele turen var på 12 kilometer, og tok 2,5 timer.