Sannesnosa og Malfjell (24.01.2017)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Malfjell (298m) 24.01.2017
Sannesnosa (270m) 24.01.2017

Pf 100 i Drangedal på grensen mot Kragerø.

En strabasiøs tur.

Så var turen kommet til denne store, litt merkelige halvøya i Nedre Toke. Vurdere lenge å ta denne i kombinasjon med en kajakktur, men i dag fristet det likeså godt å prøve en tur over isen. Krysset Sanneskilen fra fastland rett overfor Fagernes. Hadde hørt om en gammel kjerrevei opp i dalsøkket i nærheten av Fagernes i retning Åletjerna, så ville prøve denne veien. Håpet på en lettgått bestigning, men det ble kronglete okke som. Det jeg fant av kjerrevei var nokså igjengrodd. Terrenget her inne fortoner seg nokså kupert og kjedsommerlig. Toppen av Sannesnosa var ikke mye opplivende, ikke så mye oppløftende utsikt å snakke om heller. Jeg hadde startet litt sent på dagen, og brukt litt for lang tid opp til første topp, så å rekke en fullgått runde over alle tre ”pf.hundre” toppene her inne, kunne jeg bare glemme. Valgte å gå over til Malfjell å ta returen via Slottvikfjorden. Helt i startet av turen pratet jeg med en dame fra en av gårdene i nærheten. Hun fortalte at isen på Bosmangen og Rørholtfjorden først la seg for to dager siden, så skjønte at Slottvikfjorden kunne by på utfordringer lengre ute mot Rørholtfjorden. Ved Slottvikfjorden holdt jeg meg på isen langs land, å gå lengre utpå her fristet svært lite. Som forventet ble isen tynnere og tynnere framover, og da det til slutt knaket under beina mine var valget enkelt. Og gå videre langs land her er umulig, her er det kupert med masse steile bergvegger rett ut i vannet, så da var det bare å krongle seg oppover over 100 høydemeter, og følge høydedraget i nokså gørraktig terreng. Det var nå også blitt mørkt, så hodelykt ble tatt i bruk. Visste at jeg måtte komme meg langt nok opp mot Sanneskilen for å komme meg ut på trygg is igjen, men ville ikke gå lengre en nødvendig heller for det ble nokså strabasiøst å gå i terrenget her, særlig nå i mørket. Ser av GPS-sporet på kartet at jeg rotet et øyeblikk ned i ”Skrekkens Gru”, et sted som bærer sitt navn med rette. Det er kronglete hele veien langs vannet her, men kom meg ned og ut på isen igjen etter et par, tre bom-forsøk.

Utsikt fra Sannesnosa, litt nedenfor toppunktet
Toppen av Sannesnosa.
Fra utsiktpunkt sør for toppen av Sannesnosa.