Surtningssubrean - from dawn till dusk (21.01.2017)  5

Written by 2000turer (Per Morten Brusveen) GSM

Start point Russtangen (891m)
Endpoint Russtangen (893m)
Mellom Vest for og Austre Surtningssue 22.01.2017 13:16
Russa helårsbro (1,175m) 22.01.2017 15:52

Lang tur for "små" topper

Den opprinnelige planen for helga måtte skrinlegges lørdag morgen. Så jeg heiv meg raskt rundt for å rekke en lenge planlagt tur. Den skulle, tidsmessig, gå akkurat! En vintertur fra Sjodalen innover Russdalen mot Surtningssubrean. Lang tur, så mer behagelig med en teltovernatting. Og ikke minst lettere gjennomførbart i dagslys med korte dager i januar.

Russdalen er lang, med jevn stigning og lettgått i scooterspor. Svært lite snø, spesielt øverst i dalen. Russvatnet er store deler helt snøfritt over isen. Det gikk lett, og gav stor fart over det lange, smale vatnet. Jeg slår opp teltet ca 100 meter opp i lia ved Blåtjønnåe i solnedgangen. Prøver å knipse noen bilder som kan rettferdiggjøre det flotte været og blåtimens farger. Dette gir godt håp om fint vær i morgen.

From dawn...

Våkner til samme flotte vær, og med lite vind. Er klar på skiene litt før soloppgang og får med meg "rosatimen" på veg opp lia. Lite snø også her, og på et sted må skiene bæres over det værste. Går opp på toppen på oksle først. Herfra fin utsikt i klart vær mot den taggete eggen mellom Sørvestre og Søraustre Styggehøebreatinden.

Styggehøbreatinder og Veotinder

På veg videre fra oksle studerer jeg flanken opp på ryggen nord for Surtningssue. Den ser slettes ikke altfor bratt ut, og uten skavl på toppen. Jeg vurderer en gang å "stikke" oppom en tur. Det er jo stortopp jeg ikke har vært på enda. Jeg vurderer en gang til. Det er 750 primærfaktormeter. Jeg vurderer enda en gang. Bruker kanskje tre kvarter opp. Vurderer en gang til. Har så lyst når jeg er så nære. Men - dagen er kort, jeg kommer til å trenge det dagslyset jeg har til rådighet til å rekke over det jeg har tenkt. Sjelden fornuftig avgjørelse fra denne kanten for en gangs skyld.

Turen over breen ned til oppstigningen av Midtre går lett og fint. Ser ingen tegn til bresprekker, bare glipper oppunder Sørtoppen. Holder meg på god avstand til disse. Finner en oppgang til ryggen fra en vindgryte. Som er noe trang, ihvertfall med sekk. Og noe luftig, men gode tak. Fin oppstigning til en fin topp med flott utsikt utover tindehavet. Og mektig sikt mot sørtoppen.

Gjendealper. Store Knutsholstinden skiller seg ut den!
Utløperene. Hitterst Nestaustre og bakerst de to Austre

Så krysser jeg breen igjen mot utløperene. Tar god høyde over sprekkområdet som fortsatt har blåisen fram i dagen. Setter igjen skiene og går på bar stein utover mot Nestaustre. Herifra meget fin utsikt tilbake til Midtre, men ikke minst til Besshøe og Gjendealper!

Midtre til venstre og hovedtoppen midt i bildet

Den siste utløperen er lang, og strekker seg langt ut, nesten ut over Russvatnet. Besshøes kollosale masse blir enda mer mektig så nærme. En ganske så morsom egg å gå med litt luftighet og noen plasser med småklyving.

Turen tilbake til teltet og oppakningen går greit, hvis man ser bort fra sure lårmuskler som resultat av klassisk jotunheimsk vindblåst skavlsnø. Turen over vatnet er vel nesten enda lettere enn i går på grunn av enda mer smeltet snø oppe på isen. Men noe mer ugreit ned dalen. Pulk med taudrag var ikke akkurat innertier! Forlater Russvatnet i solnedgangen, knipser noen bilder til og rekker nesten ut dalen uten å ta fram hodelykta. Selvfølgelig litt sliten og tung i kroppen, men den gode følelser over dagens inntrykk har allerede satt seg godt i når jeg er framme med bilen. Virkelig en godbit av en tur. Anbefales på det sterkeste!

...till dusk!

En morsom vinkel, for en toppsamler-nerd, på denne turen: Jeg bruker altså 2 dager, 55 km og over 2000 høydemeter for å samle 5 topper - alle under 30 meter i skardybde!

Jeg sitter igjen med en svært tilfreds følelse av en tur i storslagne omgivelser. Selv om toppene var "små" var bestigningen av dem en stor opplevelse!

Lite snø men flott tur!

Written by Øyvindbr 24.01.2017 11:30

Stusselig å se hvor lite snø det er i Gjendealpene. men de er jo fortsatt flotte da, bare at breene trenger påfyll...

Jeg må bare si at jeg har veldig sansen for lange turer som gir lite primærfaktor! Viktigst er at det blir en fin villmarksopplevelse. :)

Jeg mangler flere topper i massivet der, så denne rapporten bruker jeg som inspirasjon, pluss at det er nostalgisk å se bilder fra området, har en del minner av det gode slaget derfra på vinterføre!

Sv: Lite snø men flott tur!

Written by 2000turer 24.01.2017 20:34

Liker den med lange turer og lite pf ;-)

Masse snø..

Written by Atomsilda 22.01.2017 22:21

Ikke akkurat store snømengder gitt...tragisk :) Skia på sekken mye av tida, eller gikk dere på beina??

Sv: Masse snø..

Written by 2000turer 23.01.2017 21:17

Lite snø ja. Gikk likevel for det meste på skia, men burde bært ski flere ganger enn jeg gjorde. Det synes på skia i dag... Hele Russvatnet var nesten blankpolert og øverst i Russdalen mer is, grus og lyng enn snø.

Gikk turen alene, koste meg i svært fint vær og storslagne omgivelser!