Hovden i Fusa (22.01.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Rasteplass Drageidkanalen SØ (12m)
Endpoint Samme (12m)
Ascents Hovden (190m) 22.01.2017
Parkering ved rasteplass like sørøst for bro over Dragseidkanalen på venstre side av veien. Store fine steinbord plassert ut her ved sørbredden av Skogseidvatnet. Krysset veien og tok sikte på markert drag i nordvestflanken av Hovden, som var eneste, i alle fall synlige, mulige oppstigning fra denne siden. Bratt, men bortsett fra stedvis mye kvist og myk mose uproblematisk oppstigning her; stedvis best å holde tett inntil loddrett bergvegg på høyre side. Vel oppe på topplatået kom jeg inn på i overkant godt merket sti, forsynt med tau flere steder. Toppunktet markert med en plastdings opphengt i et tre. Stinettet, som trolig kom opp fra sørsiden, ledet mot vestskrenten av Hovden
Høyeste punkt

Gikk bort hit, flott utsikt mot Sævareidfjorden, som lå speilblank i dag. Tåken som jeg delvis hadde truffet på langs Samnangerfjorden på vei hit, lå høyere oppe her inne, og forholdene kunne definitivt ha vært verre enn de viste seg.

Utsikt mot Sævareidfjorden i vest

Relativt raskt ned samme vei, selv om forsiktighet var påkrevd på det fuktige og sleipe underlaget.