Kokleråsen og Dalskufjell (22.01.2017)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Dalen p-plass (65m)
Endpoint Samme (65m)
Ascents Dalskufjell (343m) 22.01.2017
Kokleråsen (283m) 22.01.2017
Visits of other PBEs Dalen p-plass (66m) 22.01.2017

Skien pf > 100m

Kokleråsen i tåke og sol

Parkerte rett under Kokleråsen i tett tåke og et par minusgrader. Noe seinere ute enn igår og greit lys.
Valgte ei svært bratt og artig klyverute rett opp mot toppen. Noen glatte partier men helt grei oppstigning. Et godt stykke oppe i lia brøyt plutselig sola gjennom tjukkskodda og kamera måtte brått fram. Magisk stemning i den flotte furuskogen her oppe!
Noen bilder fra da sola bryter igjennom tåka i furuskogen (klikk på bildene for større oppløsning):

Sola bryter igjennom tjukkskodda nær toppen

På toppen var det tåkefritt og sol, mens tåka lå som et teppe der nede i lia og dalen.
Dalskufjell var godt synlig over tåketeppet og jeg drøyde ikke lenge der oppe på Kokleråsen før jeg gikk videre retning Dalskufjell. Fulgte noe sti ned til hytta, der "mista" jeg den og gikk rett ned til traktorveien mellom de to toppene.

Dalskufjell

Fulgte en annen traktorvei et kort stykke opp mot Dalskufjell før jeg krysset et krevende hogstfelt under høyspentmastene. Kom meg etterhvert opp til skrenten hvor jeg forsiktig kløyv opp. Med hjelp av småtrær og en stav gikk det forsåvidt greit, men vel oppe la jeg merke til mye blod på hendene. Hadde tydeligvis ubemerket kuttet meg opp på den ene fingeren. Fram med "legeskrinet" og fikk renset og plastret den før jeg tuslet videre. Grei tur videre opp til toppen av Dalskufjell. Ned igjen en litt annen vei. Kom etterhvert inn på en sti som gikk over i kjerrevei lengre ned. Fortsatt tjukkskodde der nede i dalen.
Kaffepause ved bilen før jeg satte kursen mot Storåsen i Skien.