Tre Surtningssue-topper (23.08.2011)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Memurubu (1,000m)
Endpoint Samme (1,000m)
Ascents Surtningssue (2,367m) 23.08.2011 15:40
Surtningssue Sørtoppen (2,302m) 23.08.2011 16:40
Nestsøre Surtningssue (2,195m) 23.08.2011 17:15
Visits of other PBEs Memurubu (1,005m) 23.08.2011 09:10
Surtningssubue (2,230m) 23.08.2011 09:10

Drømmeforhold på Surtningsue

Endelig lå alt til rette for en perfekt tur til Norges syvende høyeste fjelltopp, og en av de flotteste utsiktstoppene i Jotunheimen! Vi hadde reist inn til Memurubu med Gjendebåten i følge med alle de glade vandrere som hadde Besseggen som mål. Det var første gang vi var på Memurubu, og vi ble straks gledelig overrasket over den høye standarden på rommet. Middagen var herlig og vertskapet med Kjetil Sveine i spissen veldig hyggelig og imøtekommende og meget fleksible med middagservering lenge etter vanlig stengetid! Hit kommer vi gjerne tilbake!

Etter regn og styggevær dagene på forhånd ble dette en perfekt turdag! Start fra Memurubu litt etter kl. 09. Planen var å følge den østligste ruten over Raudhamran til toppen. Denne ruten er tegnet inn både på papirkartet og på GPS kartet. Kjetil nevnte før turen at stien ikke var tegnet helt rett på kartet, men jeg la ikke tilstrekkelig vekt på dette på forhånd. Fulgte tydelig sti opp til Hesttjønne (1473) hvor vannposen ble fylt. Deretter videre mot NV mot Raudhamran. På et eller annet tidspunkt må jeg ha "mistet" varderekken og da stien helt klart er tegnet inn på vestsiden av eggen på Raudhamran la jeg i vei hit. Her ble det etterhvert ganske bratt og merkingen som kanskje har vært der en gang ble veldig utydelig. Enkelte små varder dukket opp innimellom, men her har folk nok for det meste funnet sine egne veier opp de bratte skråningene. DEt ble endel opp og ned før jeg omsider kom opp på 1800m platået NNV for Raudhamran. Her fant jeg igjen varder som førte til stedet hvor stien fra Memurudalen kommer inn.
SURTNINGSSUE 2368
Så var det bratt opp ca. 150 hm på godt merket sti. Deretter flater terrenget ut frem mot hytten (Surtningsuebue eller Memurubu som noen har skrevet på veggen!) som nylig er satt opp av familien Sveine. På ca 2200 moh var det kommet nysnø, opptil 10 cm på det dypeste. Oppe ved toppvarden kl 1535. Varden var skuffende liten i forhold til toppens meritter forøvrig, men den står jo på kanten av et stup mot øst så det kan ha vært vanskelig å få bygget en stor og stabil varde. GPS ved varden 0477272 6822359. Seks-syv meter mot SØ er der gamle bolter i fjellet svarende til et trig-punkt. GPS her 0477278 6822352. Jeg gikk helt ut på knausen mot NV og nøt utsikten mot Søre Blåbreahøe som jeg var på i april i år, Søre Veotinden og Store Veotinden og Søraustre Styggehøbreatinden. Både på vei oppover og på toppen var det et fantastisk utsyn mot Gjendealpene, Semeltinden og Hinnotefjellet, Hellstugubrean og tindene og toppene rundt Memurubrean. Hyggelig møte med 5 andre turgåere på toppen. Alle disse returnerte til Memurubu via Memurudalen.

Utsikt vestover fra turen opp mot Surtningssuen. Fra venstre Skardalseggje, Semeltinden og Hinnåtefjellet.
Utsikt nordover fra toppen av Surtningssuen. I forgrunnen nede til venstre Blåbreahøene med Søre nærmest. I bakgrunnen mot venstre Søre og Store Veotinden. Mot høyre SØ Styggehøebreatinden.
Endelig på Surtningssue! Sørtoppen nede til venstre, Gjendealpene i bakgrunnen

Jeg fortsatte sørover på sporadisk vardet rute til

SØRTOPPEN PÅ SURTNINGSSUE 2302
Bortover eggen var det praktfull utsikt østover mot Surtningssuoksle og de Austre Surtningssue toppene. Oppe ved varden kl 1644. GPS 0477747 6821654 (aviker ca 10 m fra Ø/V koordinatene på Peakbook, har korrigert dette noe). Fin liten varde på toppen. Stupbratt ned østeggen mot Midtre. Plutselig hørte jeg stemmer fra down under. Jeg gikk helt frem på kanten mot øst hvor der var et rappellfeste og fikk øye på to personer på klatretur. De hadde antagelig gått opp søreggen, rappellert ned i skaret og var på vei opp mot Midtre.

Fra Surtningssue mot Sørtoppen og Midttoppen. I bakgrunnen Knutshøe og Øvre Leirungen, Høgdebrotet og Tjønnholstinden
Tilbakeblikk mot Surtningssue fra Sørtoppen. i bakgrunnen mot venstre Store Memurutind, mot høyre Blåbreahøene
Toppvarden på Søre. Breen på Surtningssueoksle til venstre. Bak varden Austtoppen. I bakgrunnen østre del av Russvatnet med Nautgardstinden til venstre.

Dagen var ennå ung og det var tid til å få med seg dagens siste topp -

NESTSØRE SURTNINGSSUE 2195
Ned dit var det ca. 100 hm og uproblematisk vandring litt inne på ryggen. Igjen praktfull utsikt ikke minst mot Sørtoppen som ser imponerende ut sett nedenfra! GPS 0477435 6821331.

Fra Nestsøre. Surtningsue hovedtopp i bakgrunnen mot venstre, Sørtoppen mer imponerende mot høyre
Memurubui. Memurubrean med Vestre Memurutindan i bakgrunnen
Den beskjedne varden på Nestsøre. I bakgrunnen Besshøe mot venstre, Gjende og Tjønnholstinden mot høyre

Retur mot NV mellom 2200 og 2300 kotene til Surtningsuebue og ned igjen til stidelet. Planen var egentlig å gå ned igjen gjennom Memurudalen, men jeg fant aldri denne stien. Tenkte derfor at det kunne være like greit å gå tilbake samme vei som jeg kom opp da denne ruten er kortere og jeg dessuten hadde GPS sporet fra oppoverveien til hjelp hvis det skulle bli mørkt.
Jeg er litt nærsynt, men foretrekker vanligvis å gå uten briller i fjellet. Nå tok jeg på briller for å kunne følge varderekken så godt som mulig tilbake til Memurubu. Første stykket bortover mot Raudhamran gikk som på oppoverveien. Litt vest for toppen på Raudhamran der hvor a-en i Raudhamran står på Jotunheimen Øst kartet (GPS 0476165 6819841) gikk den vardemerkete stien av mot venstre (øst), altså mer oppover mot toppen av Raudhamran. Slik fortsatte det hele veien over Raudhamran. Jeg kunne nå følge stien som var godt merket med varder og malte streker og symboler på fjell og steiner. Denne merkete ruten går mer langs søreggen på Raudhamran ca 200 m lenger mot øst enn der jeg gikk opp. Her er det til tider bratt, men likevel fint å gå pga god merking og tydelig sti.

Stivalg mot Surtningssue. Raudhamran sett fra SØ. Godt merket sti går bratt opp SØ ryggen, senere i fjellskråningen litt til høyre for den vesle toppen til venstre helt i bakgrunnen

På GPS 0476811 6819283 gikk oppover og nedover sporene sammen igjen og det var bare å guffe på nedover mot Memurubu hvor jeg var fremme kl 22, akkurat før det ble nødvendig med hodelykt. Vertskapet vartet opp med herlig kyllingmiddag og sjelden har en kald pils smakt bedre enn etter denne fantastiske turen!!

Missing title

Written by WenkeF 18.08.2014 12:49

Fin artikkel og fine bilder! Vi var på Surtningssue og sørtoppen i helga.

Bilde 6

Written by WenkeF 18.08.2014 10:48

Vannet i bakgrunnen er østenden av Russvatnet med Nautgardstind opp til venstre.

Sv: Bilde 6

Written by knutsverre 18.08.2014 12:30

Takk for kommentar som jeg er enig i. Bildeteksten i rapporten er korrigert!