Brattås - Re i Vestfold (22.01.2017)  2

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Skår p-lomme (50m)
Endpoint Skår p-lomme (50m)
Ascents Brattås (194m) 22.01.2017 13:42
Visits of other PBEs Skår p-lomme (50m) 22.01.2017 14:08

Været var ingen motivasjon for å komme seg ut noen timer denne søndagen. Overskyet og "utbredt tåke" lød værvarslet. Men lite trim og mye jobbing i det siste gjorde at jeg måtte komme meg ut når sjansen bød seg.

Fra Lier vrengte jeg sørover til Vestfold. Like nord for Revetal svingte jeg vestover på Fossanveien (F306), og så sørover på Ramnesveien (F525) til avkjøringen opp til Skår. Her var brua på avkjøringen fullstendig isbelagt, så jeg rygget forsiktig utpå og håpte at jeg ikke ville bli stående der. Jeg hadde jo piggdekk, men heldigvis var isen litt rimete og ikke helt såpeglatt. Å kjøre videre opp mot Skår var uaktuelt siden det ligger en kjetting og lås på en av steinblokkene like ovenfor brua. Ikke er det veldig høy standard på veien opp til Skår heller. Dessuten var veien dit også nå fryktelig glatt pga underkjølt regn. Jeg satte bilen litt på siden på brua slik at jeg ikke sperret hvis noen mot formodning skulle opp til Skår.

Fra brua fulgte jeg veien mot Skår bare et lite stykke siden den var så glatt. Var bedre å traske inn i skogholtet og så over jordet nord for Skår. Nå forventet jeg kaving i skogen videre, men gledelig nok går det en traktorvei nordøstover fra Skår. Denne veien er ikke på kartene. Jeg fulgte traktorveien til ca 130 moh, hvor jeg tok til høyre og inn i en liten dal med tett granskog. Derfra opp mot Brattåsen (194). Et par bratte kneiker, for øvrig greit opp til topps på Brattåsen (194).

Høstlig på toppen av Brattås midtvinters.

Tåka omsluttet toppen, så det gløttet av utsikt som er fra toppen vanligvis, kunne jeg bare glemme. Ellers var det fullstendig fritt for snø, selv om kalenderen sa 22. januar. Og her inne i skogen var det heller ingen is på bakken. Så perfekt føre for fotturer.

På returen gikk jeg litt lengre mot nord i starten, før jeg kom inn på traktorveien igjen som jeg nå fulgte helt ned til Skår. Derfra vaklet og skled jeg ned mot bilen. Det beste var å holde seg i grøftekanten fra Skår og ned til bilen. Det reddet nok et fall eller to...

Rimete glattis på brua i avkjøringen til Skår. På steinblokka til venstre ligger kjettingen og låsen. Det gjør det litt utrygt å parkere innenfor kjettingen...