Roque Nueblo - Gran Canaria (19.01.2017)

Written by MonaK (Mona Kvernberg)

Ascents Roque Nublo platået (1,744m) 19.01.2017

Etter å ha forhørt meg litt vedr anbefalte turer på Gran Canaria, fant jeg ut at dette måtte være en fin topp å besøke, midt på øya.
Norske Øyvind som jeg ble kjent med på fjelltur dagen før ,hadde alt vært her 19 ganger tidligere, inviterte med en hel gjeng opp for å gå turen til "The Foggy Rock" i kveldinga slik at vi kunne se solnedgangen fra toppen. På denne tiden av døgnet er det også færre andre turgåere der og bedre plass.
Vi fylte opp to pittesmå leiebiler og druste opp de snirklete fjellveiene, ikke helt ulik Finnsetlia, bare med asfalt, og parkerte på ca 1600 moh.
Her er det en stor parkeringsplass og godt skiltet, så umulig å ta feil.
Gåturen opp tar 30 min i rolig gange.
Denne kvelden levde Roque Nublo, The Foggy Rock, opp til ryktet sitt. Det var lett tåke stort sett hele tiden på turen, så dårlig med havutsikt og solnedganger fra toppen. Jeg er uansett glad for å ha tatt turen opp slik at jeg vet hvor det er til neste gang. Må nok tilbake hit, da jeg er sikker på at utsikten er fantastisk når det ikke er tåke.
Det er også fine skruer i fjellet flere steder, slik at den som vil klyve eller klatre litt i de største steinene har god mulighet til det. Anbefaler klatresele og tau til dette.

NB: tracken viser bilturen fra hotellet og frem til turmålet. Dvs. at mesteparten av strekningen ble kjørt i bil. Valgte å lage track av bilturen også for å illustrere hvor vi kjørte for å finne fram.

På vei opp til platået med de store steinene.
Litt sånn Twin Peaks-aktig skog, for de som husker den serien.
Tydelig sti hele veien, så litt tåke var ikke noe problem.
Enorme steiner som man klatre på. Anbefaler tau og sele til dette.
Viktig med varme klær, selv i Syden når man er såpass høgt over havet på kveldstid.
Meg og Anita ute på steinen. Man må krype gjennom det trekantede hullet på forrige bilde for å komme hit.
Fint å krype ut på hylla midt i bildet når man skal se sola gå ned i havet. To fra turfølget testa ut konseptet til tross for dårlig sikt.
Møtte på denne kattepusen på toppen. Et sjeldent syn på denne høyden.