Til topps på Fuerteventura (10.01.2017)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Pico de la Zarza (812m) 10.01.2017
Visits of other PBEs Pico de la Zarza parkering (120m) 10.01.2017

Kulde og vintermørke begynte å tære på. Skiføre er det dårlig med. Jeg heiv meg derfor rundt og bestilte en 598-kroners tur til Afrika, nærmere bestemt Fuerteventura, den nest største av Kanariøyene. Helt planløst var det ikke, selv om turen ble bestilt kun få timer før avgang. Jeg leide inn en liten tysker til å ta meg frem langs landeveien, og tanken var å besøke 4 nye øytopper på Makaronesia-lista.

Jeg begynte med den høyeste, som er lett tilgjengelig, helt syd på Fuerteventura. Med start like ovenfor Morro Jable, var det snaue 8 km merket rute, mye på grusvei/kjerrevei, før en litt sterkere stigning på tilrettelagt sti til toppen. Ved start hang det en sky over selve toppen og denne hang der hele dagen, slik at jeg fikk tatt det obligatoriske tåkebildet på toppen. Skiltet ved start påsto 3:20 til toppen. Vel - det tok jeg med en klype salt. 1:15 opp, 1 time blank ned. Like før toppen dukket et høyt gjerde opp i tåka, nei skulle det være problemer her ? Nei da, her var en port der det stod "Lat att grinda" på spansk. Stien opp den ikke akkurat veldig utsatte toppeggen var gjerdet inn på begge sider, men det hadde vel mest med geitene som beitet her å gjøre.

Skyer på toppen ved start
Noen geiter breka fælt da de fikk se en gammal norsk geitebukk med rødrutete flanellsskjorte på vei opp