Øvre Salen/Rjupeskareggen (16.01.2017)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Nedre Smedalsosen (874m)
Endpoint Samme (861m)
Ascents Rjupeskareggen (1,551m) 16.01.2017 12:53
Øvre Salen (1,588m) 16.01.2017 14:23

Starta fra Nedre Smedalsosen i -24C, og fulgte et skispor oppover lia et stykke.
Ble fort varmt oppe i sola. Måtte etter hvert brøyte løype langs Fremre Kjerringgrovi og opp til Kviesjøen. Lett over vatnet, og opp ryggen til Rjupeskareggen. Litt kald trekk akkurat på topp-punktet, så vi kjørte litt ned igjen samme vei, før vi tok en pause i sola.
Videre ned ryggen til vestenden av Kviesjøen, og greit opp til Øvre Salen.
Vi måtte brøyte i ca 10 cm tørrsnø stort sett hele veien. Turen tilbake til bilen tok ca 25 min.
Her hadde temperaturen steget til hele -18C.
Måtte korrigere akk.høydemetre, pga tidvis mangel på sporing. Antagelig fordi telefonen lå i innerlomme mot kroppen for å holde varmen. Høyde på start/slutt burde også korrigeres til 920 moh.
Med på turen; THS

Endelig oppe i sola.

På med langfeller før siste stigning til Kviesjøen

Fra Kviesjøen mot Rjupeskareggen

Fra Rjupeskareggen mot Suletind.

Nedkjøring fra Rjupeskareggen.

Øvre Salen

Fra Øvre Salen mot kjente og kjære topper.

Takk for spor :)

Written by Esone 12.04.2017 18:56

Eg er lokal med familehytte på Smeddalen, og har eit utall turar til m.a. Salen (der vi ofte går opp frå Nordaust). På Rjupeskardseggi har eg enno ikkje vore, men den står på min plan med det fyrste. Difor var det kjekt med dei fine GPS-spora som de har laga. Ruta ser veldig fin ut. Min plan var å gå den opp Valdresdalen og nedatt Kviesjøen, som ein rundtur. Det ser ut som om di rute er effektiv, og grei. Eg var litt usikker på om det var skavlete og mykje snø frå denne sida.

Sv: Takk for spor :)

Written by PeakFloyd 13.04.2017 10:07

Hei, det var ikke mye skavler i januar, nå vet jeg ikke. Vi også var litt usikre med tanke på rasfare opp mot Kviesjøen, men fant ei rute litt til venstre for bekken, der det var litt stein som stakk opp. Mot Rjupeskardeggen gikk vi på vestsida av eggen på slutten, i en liten "dal". Resten var helt grei. Turartikkel med flere bilder, står for øvrig i Valdresmagasinet som kom ut nå til påske.