Trugetur til åser i Fusa (15.01.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Stistart v/RV 48 (104m)
Endpoint Samme (103m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Russåsen (292m) 15.01.2017
Storåsen i Fusa (395m) 15.01.2017

Søndag med tørt, fint vintervær og SOL. Begrenset tid til rådighet, tenkte tur til to småtopper ved Bjørndal i Fusa, hhv Storåsen og Russåsen. Parkerte ved RV 48 ved start på kjerrevei vestover i retning Storåsen.

Storåsen

Ubrøytet, klarte akkurat å få plass så jeg var klar av hvit stripe i veikanten. Lettgått med lite snø under de høye grantrærne som omkranset kjerreveien der den svingte seg oppover i bratt terreng. Etter en liten kilometer såpass snødybde at trugene kom på. Julekortstemning med snø på trærne og en lav januarsol sol sendte sine stråler inn mellom trestammer og -kroner. Flatere terreng der skogsbilveien sluttet, med unntak av en bratt steinete kleiv som var litt krøkkete å passere med trugene. Nydelig terreng nærmere toppen, som jeg nærmet meg fra nordøst
Nesten oppe på Storåsen

Skogkledd toppområde, men bra utsikt mot sør, der særlig Våganipen ruvet godt i horisonten. Mye hjortespor her oppe, lyset lokker tydeligvis de firbente også?

Storåsen. Rosendalsalper i det fjerne, Våganipen høyre
Høyreiste fjell nord for Hålandsdalen mellom trærne på Storåsen

Ned igjen samme veien, atskillig raskere nå, og rett videre til

Russåsen

Fortsatte på ny kjerrevei rett på østsiden av RV48 visavis der bilen stod, først litt ned deretter slakt oppover i nordøstlig retning langs vestflanken av Russåsen, som var steil og bratt, men med et tydelig hyllesystem som en naturlig sti skrått og lettgått oppover, nå i sørøstlig retning mot Russåsen. Mindre snø her enn på den høyere Storåsen. Relativt tett skog på toppen og begrenset utsikt, men like nord for toppen åpnere, og flott utsikt mot en stolt fjellrekke nord for Hålandsdalen.
Bra utsikt mot nord like nord for toppen av Russåsen; Ottanosi venstre, Gjønakvitingen m/Gavlen høyre

Dagens topper ikke de mest spektakulære, men likevel en trivelig tur med dagens nydelige vinterforhold.