Tre kommuner i ett jafs (14.01.2017)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Start point Telt nedfor Øyungen
Endpoint Samme
Ascents Sørøst for Hemmelkampen (1,057m) 14.01.2017
Øst for Kroksjøhøgda (931m) 14.01.2017
Tuva (1,090m) 14.01.2017

Kjørte opp fredag kveld, tok av ved Brumunddal, og fulgte GPSn til Brumund sag. Der ville ikke GPSn lenger. Her er det en betjent (!) bom, og en snill kjentmann som også skulle til Øyungen venta på oss så vi kunne henge på han innover Åstdalen. Sparte nok en god slump tid på det.
Parkerte ved øvre parkering Øyungen, pakka pulk og tok løypa sørover mot Nystølen. Etter siste hytta fant vi oss fort en fin teltplass inne blant trærna. Holdt på å dø av sult, så det var bare å få satt opp teltet og få igang primusen.
Soloppgang med nydelige farger på lørdag. Skya til for så å komme med en himmelsk snolnedgang. Var som å gå i et postkort!
Fulgte først løypa opp og og forbi hyttefeltet. Tok deretter kompasskurs rett mot Hamar og ØstforKroksjøhøgda. Så noen dyrespor som sauebøndene i området neppe er happy for. 5 klør. Artig! Kom så til dagens først mål og gikk et par runder rundt kjeppen der. Ingen bilder, stivfrosne fingre i den kalde vinden.

Videre mot mål nr 2, Hemmelkampen. Fin og pakket snø gjorde det lett å gå.

Ivar mot Hemmelkampen.

Nok en gang mangler bilde fra toppen, fristet ikke særlig da vinden hadde øket på. Lett videre og opp på Tuva. Fikk lokalisert noen av toppene vi så i det fjerne - og bilde....

Toppen av Tuva, sola på vei ned.

Resten av turen ned fra Tuva, over Øyungen og gjennom skogen ned til teltet var som å vandre i et postkort. Noe av det vakreste lyset jeg har vært i. Og med all den snøen på trærna, mmmmmm, vakkert!

Fjellene er farget i rosa pastell.
Hjemmet vårt står og venter på oss.
TROLLKJERRINGA passer på :-)

Nydelig

Written by siroho 17.01.2017 17:07

Du har virkelig forstått hvordan kommunetopper kan bli en fantastisk opplevelser. Takk for turbeskrivelse og flotte bilder. Er spent på hvilke dyr du har sett spor av. For ulv og gaupe har 4 klør (i hvert all framover), så da må det være jerv? Bjørnen sover jo nå om vinteren.

Da jeg gikk denne turen så lærte jeg hvor lett det var å gå i ring. Selv om jeg gikk med GPS i hånden så måtte jeg korrigere meg selv hele tiden for ikke å gå mot høyre. Skremmende. Å gå hvit i hvit er en helt spesiell opplevelse.

Sv: Nydelig

Written by Firing 17.01.2017 21:29

Turen er alltid viktigst. Kommunetoppene er en flott måte å komme seg til nye steder i hele landet. Og så blir man jo litt hekta......

Utfordrende landskap i whiteout ja, godt man har GPS.

Bjørnen sover bjørnen sover i sitt lune hi.....

I et jafs

Written by otto 16.01.2017 08:32

Litt av en idyllisk teltplass og for et flott vintervær.

Sv: I et jafs

Written by Firing 16.01.2017 20:12

Javisst, og endelig masse snø! Deilig å utnytte de fine dagene. Og teltplassen var perfekt for soloppgang, solnedgang og måneoppgang, og i le for vinden.