Skitntinden (15.01.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Kattfjordvatnet
Ascents Skitntinden (skitoppen) (1,025m) 15.01.2017

Etter forrige dagens kjempeforhold på Blåtinden hadde vi ikke tro på at det faktisk kunne bli bedre i dag. Likevel hadde vi hørt noen rykter om at det var konge snøforhold på Skitntinden og det var jo meldt pent vær i dag så da var valget avgjort og det ble en tur til Skitntinden for andre gang denne uken, sammen med Kirsten og Renate. Vi var helt sikkert ikke alene på fjellet i dag. Allerede kl. 9.15 var parkeringsplassen nesten helt full med biler og turgåere. Men jeg synes det er bare trivelig med flere turfolk. Skjønner at det kan fort bli veldig mye folk andre plasser i verden, men her var det neppe for mye.

Jeg hadde noen bekymringer for at det kunne bli litt tynt med snø i topphenget da det hadde vært kun 10cm nysnø på et skarelag da jeg var der på onsdag, men i dag var det helt annerledes og det var godt med løssnø hele veien opp topphenget. Ingen behov for skarejern. Akkurat da vi begynte å gå det siste stykke med ski på sekk, begynte sola å titte over fjellene som lå lenger sør. Det var bare så nydelig å se den igjen etter to mørke måneder med stusselig vær og lite lys. Det skjer jo hvert år, men likevel er det et ganske emosjonelt øyeblikk når man får hilse på sola igjen og tar en farvel med mørketida.

På skitoppen ble det selvsagt mye bildetaking med en del andre glade turfolk. Og nedkjøringa gikk over alle mine forventninger og toppet gårsdagens pudderkjøring på Blåtinden. Fortsatt mye uberørt snø å kjøre på og det var bare smilende anksikter fra toppen og helt ned til bilen. Takk for turen Kirsten og Renate. Vi får håpe på at resten av sesongen fortsetter slik som denne helgen!

Sånn som det alltid begynner med en tur til Skitntinden
Ferdig med skogen
Snart traff vi flere damer vi var noe kjent med
Opp den lille bakken fra vannet
Kryssinger opp mot topphenget
På tur opp topphenget med fine Ersfjorden i bakgrunnen
Sola dukker opp! Velkommen tilbake :)
Kirsten nærmer seg skitoppen
Gro og Therese på skitoppen
Kirsten og Renate nyter de siste solstrålene
Renate og meg
Panorama 1, vestover
Panorama 2, nordover
Mikal skrenser ned mot det isete parti like under toppen
Pudderkos er i gang!
Herlig å kjøre ned med denne utsikten
Kirsten lager noen fine puddersvinger i det siste henget før skogen