Gorningen - Eide (13.01.2017)

Written by siroho GSM

Visits of other PBEs Gorningen badeplass (75m) 13.01.2017

I dag hadde vi tenkt oss en litt anderledes tur enn bare å gå rundtur hjemmefra. Vi kjørte ut en av bilene til endepunktet på Eide og gikk fra Båthuset ved badeplassen på Gorningen.

Vi fulgte veien til Teie og deretter ned til Kiste og så gulmerket løype på østside av Laksjø. Det startet ikke bra, allerede der stien startet var det en del nedfall, men vi tenkte at det går seg til. Var litt usikker på ruta, har bare gått her en gang før. Vi valgte å gå ned til Laksjø litt før, ikke noe god ide. Vi måtte deretter gå bratt opp igjen i kraftledningstrasseen, men det var grei sti der. Etter hvert kom vi til den stien vi hadde tenkt å gå på, men da begynte moroa. Der var det mega nedfall og vi var veldig usikker på hva vi skulle gjøre, snu eller å finne en veg mellom. Vi tok sjansen og begynte en langsomlig over og under klatring i mega bratt skråning. Dette hadde aldri gått hvis vi ikke hadde på oss skikkelig brodder. Vi kom igjennom på et vis og så ake seg ned til stien som gikk i bratte lia. Heldigvis var det greit videre, men så ble det noen turer til ut i periferien før vi endelig var ved vegen igjen. Siste stykket var det ryddet og vi tenkte at her var det noen flittige sjeler i historielaget, men ser i etterkant at det var nok for å rydde linja. Vi var uten strøm i 3 døgn i den tiden alle disse trea falt overende.

Da vi kom oss bort på vegen og fulgte en tarm av Laksjø før den renner ut i elva, så svømte det to flotte sangsvaner. Et nydelig syn.

Beveren hadde også hatt livets glade dager etter at all ospa hadde falt overende. Den hadde virkelig tatt seg godt til rette, for osp er noe av det beste den får. Ferske spor.

Øyvind hentet bilen og jeg tok snarvegen over brua ved Streken. Her var jeg sjeleglad at jeg hadde skikkelige brodder for det var glatt på fjellet ned til brua. Toppen av ei gran hadde også deiset ned akkurat der nedgang til brua ligger, men klarte å smyge meg rundt.

Litt av en tur, og det gav en tankevekker at vi må tenke litt over hvor vi går for det ligger mye nedfall og toppbrekk i skogen nå. Vi har ryddet litt på stiene rundt huset, men det er SÅ mye mer som skulle ha vært ryddet.

Ellers så hørte og så vi en del fugl. Nøtteskrikene var på plass og det var svartspetten også.

Missing title

Written by LivogKristen 13.01.2017 17:09

Så fin tur! Men ja, det er mye nedfall i skogen nå. Vi har gått litt i Larvikskogene og der er det MYE nedfall. Vi klatret - krøp i over 1 km på en av turene våre. Artig, men tidskrevende.