Nordsetberget & Kjølstadberget - Sør-Odal (09.01.2017)  2

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Osvegen vanntårn parkering (185m)
Endpoint Osvegen vanntårn parkering (185m)
Ascents Nordsetberget (317m) 09.01.2017 13:31
Kjølstadberget (305m) 09.01.2017 14:25
Visits of other PBEs Osvegen vanntårn parkering (185m) 09.01.2017 12:59

Lenge siden jeg hadde vært på topptur i Hedmark. Derfor kjørte jeg denne gangen strake veien fra Oslo til Skarnes, for å ta et par turer litt nord for E16. Det gikk mot mildere vær, og tåka preget lavlandet. Nedbør skulle det ikke bli før utpå kvelden, men jeg var ihvertfall forberedt på en nullutsiktstur, og krysset fingrene for at tåka ville lette noe.

Fra Skarnes kjørte jeg nordøstover på Osvegen til bommen like sør for Igletjennet. Bommen sto oppe nå, men det passet igrunn fint å parkere på plassen nedenfor vanntårnet. Et tynt snølag på bakken, og et par minusgrader nå, men det skulle bli såpass mildt det neste døgnet at det kom til å regne i dette området også.

Parkeringen nedenfor vanntårnet, som ses bak.

Det starter en sti bak/ovenfor vanntårnet. Stien dreier ganske snart sørover, og det går an å følge den for så å komme inn på hovedruta over Nordsetberget (317), men det blir en liten omvei. Jeg tok i stedet til venstre for å følge en gammel traktorvei oppover. Etter hvert dro denne traktorveien for mye mot nord, så jeg valgte å traske ut i skog og lyng et lite stykke for å komme inn på hovedstien som går over Nordsetberget. Etter noen minutters stivandring, var jeg på toppen av Nordsetberget (317).

Toppen var stort sett bare en kvisthaug. Hogst gjorde det noe mer åpent, men tåka fjernet all eventuell utsikt. Restene etter et tårn lå like ved toppen. Jeg drøyde ikke lenge før jeg fortsatte videre.

På toppen av Nordsetberget (317). Restene etter et tårn ses i skogkanten noen meter bak ryggsekken.
På Nordsetberget (317). Bildet er tatt sørover, mot der jeg kom opp.
Få meter vest for høyeste punkt på Nordsetberget passerer stien. Her er det skilt og postkasse. Toppen kalles visst også Tørrknappen.

Nå kunne jeg ha gått rett ned til bilen igjen og gjort turen veldig kort. Men har jeg først kommet igang og gått meg varm, er det kjekt å kunne gå litt til. I nordvest lå Kjølstadberget (305), med en PF på 97 meter. Det er så godt som en rødnål på Peakbook-kartet. Dermed fortsatte jeg nordover på stien til et kryss hvor det kommer en traktorvei opp fra Igletjennet. Her krysset jeg traktorveien og gikk nedover et hogstfelt med mye småkvist. Vel nede på veien nord for Igletjennet, kunne jeg gire opp farten igjen. Stedvis glatt på veien under snølaget, så litt forsiktig måtte jeg være.

Da jeg nærmet meg Svarttjennet, fulgte jeg en sti på skrå opp mot Kjølstadberget (305). Her hadde også noen gått før meg, og ikke bare det, her var det spor etter en tohjuling også. Hjulsporene gikk overraskende høyt, for stien ble temmelig gjengrodd av småbusker og kratt. Stien forsvant etter hvert, men fotsporene kunne jeg følge veldig langt oppover. Greit å ha spor å gå etter her, for terrenget var noe mer kronglete.

På Kjølstadberget (305) er det et trig.punkt på 304 moh. Derfra er det trolig utsikt, men tåka lå fremdeles i høyden, så det var ikke langt jeg kunne skue utover. Jeg snudde, og gikk litt lengre øst hvor høyeste punkt er. På kart med 1-meters koter er det nemlig to ringer som har høyden 305 moh. Jeg var bortom begge for å være sikker. Ingen av dem hadde utsikt.

Trig.punktet på Kjølstadberget (304). Metallbolten ses i snøen nede til høyre i bildet.
Høyeste punkt på Kjølstadberget (305) er trolig her et sted, øst på toppområdet.
På Kjølstadberget er det en høydekote til som indikerer 305 moh. En liten ring sør på toppområdet. Den høyden er her, midt i bildet.

Nå var det retur til bilen igjen. Jeg tok omtrent samme rute ned til stien og veien sør for Svarttjennet. Deretter strake veien sørover langs Igletjennet til parkeringen ved vanntårnet.

Under returen, langs veien litt nord for Igletjennet, passerte jeg denne stilige sklien av is som en liten bekk hadde laget. Kanskje noe for de som vil prøve "downhill iceskating"...

Tåka var litt på retur nå. Den trakk høyere, og åsene kom mer til syne. Samtidig begynte det smått å skumre, og jeg ville gjerne rekke en liten tur til. Det hastet, for jeg hadde ikke med hodelykt denne gangen. Heldigvis var det et lite snølag, og det gjør det lettere å gå selv i mørke. Da jeg kjørte videre var klokka passert 15:00. Solnedgang var 15:40, men neste tur lå ikke langt unna...