Lindtjørnsknuten Vest - Lund, 232/404 (08.01.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Lindtjørnsknuten (734m) 08.01.2017
Lindtjørnsknuten Vest (730m) 08.01.2017
Visits of other PBEs Sjursvatnet parkering (333m) 08.01.2017

Da ble det en ny kommunetopp i januar i år også. Kjørte E39 fra Kristiansand mot Stavanger og tok av mot rv 467 skiltet mot Sira og Tonstad. Kjørte langs elva og kjørte over broa ved enden av Sirdalsvannet (skiltet Tonstad) og kjørte den smale svingete og glatte fv 901 oppover vestsiden av sirdalsvannet til vi kom til Sjursvatnet parkering der det var brøytet ut parkeringsplass som vi parkerte på. Det var mer snø enn det jeg håpte og den fine blå himmelen som var over Kristiansand var dekket av lavt skydekke og det småregnet. Vi fulgte skogsbilveien til vegs ende og fulgte så bekken oppover mot Storetjødn. Stien som andre har skrevet om var dekket av snø, så den så vi ikke noe til, men det var stort sett greit å gå. Hadde lest i andre turrapporter om den litt kronglete siste biten opp til vannet så holdt til høyre her og gikk rundt kollen. Fulgte så skaret oppover mot toppen. Hadde litt vansker med å finne en god vei ned kløfta som må krysses for å komme til Lintjørnsknuten og surret litt frem og tilbake før jeg fant en farbar trygg vei. Her var det nemlig en dårlig kombinasjon av bratte fjellskrenter ikledd is og snø, så jeg tok på broddene for å få litt mer feste. Mor turte ikke gå ned i skrenta og venta på toppen av den mens jeg forsiktig kløyv ned i kløfta og opp på andre siden da var det ikke mange skrittene igjen før jeg var først på toppen av Lindtjørnknuten vest som var markert med varde og bolter, så fortsatte jeg de få metrene til Lindtjørnknuten. Ingen utsikt å nyte i dag dessverre. Hadde brukt ca tre timer til toppen i rolig tempo. Da var det bare å komme seg over kløfta igjen og følge fotsporene tilbake til bilen. Det småregnet så godt som hele turen så det var godt å komme inn i bilen og få på varmen. Vi brukte totalt 4 timer og 30 minutt på turen, gikk i rolig tempo. Veldig glad for at den sporty mora mi ville være med på turen tross vassing i snø, regn og tåke hele turen!!

Varden på Lindtjørnknuten vest
Varden på Lindtjørnknuten
På vei opp igjen av kløfta, Lindtjørnskuten vest skimtes til venstre og Lindtjørnknuden til høyre
Fint ved Storetjødn trass dårlig vær og føre