Freningfjellet og Fjellenden - fottur (05.01.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Fjellenden (1,143m) 05.01.2017
Freningfjellet (1,142m) 05.01.2017

Etter Binnhovdnatten til fots ville jeg prøve en fottur til på Aurdalsåsen. Det gikk greit langs skiløypa et langt stykke, men det korte partiet opp gjennom skogen før snaufjellet, ble tidvis en prøvelse uten ski. "Hvor har snøen i år blitt av?" spør mange. Jo, svaret fant jeg her i bakkene før tregrensa. Å synke ned i snø til knærne gir i alle fall økt puls, og særlig når man går oppover.
På toppen forsvant sola bak et høyt skydekke, men jeg ville ha med meg Fjellenden også, for å få overblikk over formiddagens tur. PBE-et for Fjellenden stemte ikke 100%, da jeg opplevde et avvik på 20 meter. Mine gps-koordinater for varden: 32 V 524979 6757536

Fra Freningfjellet til Fjellenden.
Ved sikteskiva på Fjellenden, mot Binnhovdknatten, som jeg var på tidligere i dag.
Freningfjellet sett fra Fjellenden.

En "snarvei" tilbake brakte meg opp i samme heseblesende snøforhold som i skogen på veien opp, og det var en sann glede å komme inn på skisporet igjen, som var knallhardt.
Burde valgt ski og kortfeller på denne turen!