Binnhovdnatten til fots (05.01.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Binnhovdknatten (1,165m) 05.01.2017
Sør for Binnhovdknatten (1,079m) 05.01.2017

Nydelig kaldt vær i dag, og jeg satset på fottur til Binnhovdknatten med isbrodder under støvlene. Det gikk stort sett veldig greit, og jeg fulgte tidvis egne skispor fra romjula. Et visst vinddrag i lufta over tregrensa krevde tiltak; på med balaklava og alpinbriller, men vindjakka forble knyttet rundt livet. Slik var jeg passe temperert hele tiden, da det var noe baksing i løssnø enkelte partier. Sank nedi til knærne, ja, til og med til hoftene et par steder hvor vinden hadde fått dårlig tak, men stort sett var det isete og asfalt-hardt å gå.

La veien oppom Sør for Binnhovdknatten, som jeg ikke har vært på tidligere. Noe bratt parti her, og jeg unngikk isflanken ved å klyve opp en liten hammer som var snøfri.

Binnhovdknatten sett fra sørtoppen.

Brukte en drøy times tid til Binnhovdknatten, og oppholdet ved varden ble meget kort. -15 grader og 4-5 m/s kjentes, ja. Men i le kunne jeg merke ørlite varme fra sola, digg.

Ganske avblåst mange steder. Mot Fjellenden, som jeg gikk opp på seinere på dagen.
Skogshorn ganske sentralt bak i horisonten.

Fulgte ryggen tilbake, og med vinden bakfra var det bare behagelig.

Vel nede ved bilen, var det tid og vær til en liten tur til i dag på Aurdalsåsen...