Krekanosi i -20C (05.01.2017)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Sletterust (1,080m)
Endpoint samme (1,080m)
Ascents Biskopnosi (1,477m) 05.01.2017
Krekahøgdi (1,512m) 05.01.2017
Krekanosi (1,554m) 05.01.2017

Ankom Sletterust, og temperaturmålerne på bilen viste -19,5 og -20, brrr.
Måtte parkere ved brøytestasjonen, da vegen innover ikke var brøyta. Det betød en kilometer ekstra hver vei.
Satte kursen mot Biskopsvatnet, og måtte brøyte en del opp hit. Bestemte meg for å ta en snartur oppom Biskopsnosi. Fantastisk utsikt mot Hurrungane, men jeg var 20 min. for seint til å få tatt bilde i rødlyset. Burde hatt telelinse, men det fikk holde iphone. Postkassa var fylt med is/snø, så ikke mulig å få skrevet seg inn i boka.

Fra Biskopsnosi mot Hurrungane

Skled deretter ned på ryggen mellom Biskopsvatnet og Heimre Krekavatnet. Fortsatte så litt til høyre for ryggen og opp på Krekanosi. Ca 2,5 time hit. Også her var postkassa fylt med is/snø.

Fra Krekanosi mot kjente topper i vest

Satte så nesa østover, og ned mot nordenden av Fremre Krekavatnet. Tok en liten rast her, i le for sør-vesta trekken.

Krekahøgdi

Besteg så Krekahøgdi fra sør, ganske bratt på slutten, men det gikk greit.
Fikk tatt et bilde her også, til tross for stivtæla fingre. Fikk på meg polvottene, før jeg kjørte ned igjen til Sletterust.

Fra Krekahøgdi mot Falketind

Flott tur i nydelig område. Det er nok mer kupert enn kartet tilsier, så beregn ekstra tid.
Allerede nå, var det veldig mye snø her, og spesielt i østhellingene var skavlene farlig store.