Breakulen i Jostedalen (02.01.2017)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Bakken (305m)
Ascents Breakulen (1,678m) 02.01.2017 10:19
Visits of other PBEs Bakkedalen (780m) 02.01.2017 11:26

Etter gårsdagens overraskende fine skiopplevelse i sørsida på Lioksla hadde vi håp om mer av det gode under dagens utflukt. Med en litt tidligere avreise enn i går kjørte vi (jeg, Jørgen og Vegard) fra basecamp på Perbui ved Sagarøy og opp til Bakken gård i Jostedalen. Dette må være et av de utgangspunktene med kortest kjørevei fra vår basecamp.

Start på Bakken gård. Brøytet parkering for turentusiaster.

Tanken var å baute oss opp skogen langsmed stien opp til stølen i Bakkedalen og deretter se an hvilken himmelretning vi ønsket å fortsette mot. Det hadde snødd mindre her enn inne ved Lioksla. Kun et ørlite pudderlag lå over den solide skaren. Sikten var god med gløtt av sol og blå himmel mellom drivende skyer.

Jørgen og Vegard jobber på oppover skogen.
Deilig å komme opp i sola!
Stølen Bakkedalen nærmer seg.
Utsikt i retning Vangsen. Populært toppturfjell.

Det gikk fint å gå opp langs stien. Skogen var glissen nok til å komme seg greit fram både opp og ned, men vi savnet selvfølgelig mer snø, helst av typen tørr løssnø. Vi holdt et bra tempo hele veien opp til stølen der vi fikk sola i ryggen. Her lå det mer snø, men vind fra vest hadde dessverre ødelagt den puddersnøen vi hadde drømt om.

Videre opp mot Nuken sett fra Bakkedalen.
Fint vinterlys på Grånosi.

Vi bestemte oss for å fortsette opp i nordsida i retning Nuken. Her kom vi inn i skyggesida, men klarværet ga oss likevel nok lys og konturer til at det ikke ble så verst med sikt. Mye mikroterreng opp her, så det vekslet veldig mellom avblåst og innblåst terreng.

På 1400 moh ville Vegard snu, men sa at det var greit at jeg og Jørgen fortsatte. Under dagens forhold var jeg ikke bekymret for å dele gruppen, så vi takket ja til tilbudet. Deretter fortsatte vi to i relativt hurtig tempo langs med ryggen og helt opp til toppen av Breakulen, den høyeste toppen på østsida av Tunsbergdalsbreen.

Jeg og Jørgen fortsetter mot Breakulen som ses i bakgrunnen. Legg merke til bresprekkene i øvre parti av breen.
Siste meterne mot varden.

Sikten var faktisk ikke så verst, men det vekslet mye fra sol til overskyet og lettere snøvær. Nedkjøringa la vi over Liastølbreen i håp om å finne god snø, og det fant vi! Vær obs på store bresprekker rett øst for toppen, så det er viktig å ta denne nedkjøringa i god sikt. Vi kjørte litt mot nord før vi dreide ned på breen. Etter å ha kommet over konveksen på 1400 moh hadde ikke vinden tatt noe særlig og vi fikk en herlig pudderopplevelse (https://www.instagram.com/p/BOxHlRfAg2v/?taken-by=500fjell ).

Puddergliset da vi fant tørr løssnø ned Liastølbreen.
Vær obs på denne isskrenten ved brefronten til Liastølbreen.

Fortsatte nesten ned til 1200 moh. Vær obs nede ved brefronten i forhold til isskrenter (se bilde). Vanskelig å se i flatt lys. Deretter var det på med fellene igjen og traske opp dagens siste motbakke over Grånosi før vi kjørte ned igjen samme vei som der vi kom opp i stad. Det ble en blandet opplevelse, men med innslag av noen fine partier. Ned skogen ble det mer i retning ”survival skiing”, og heldigvis overlevde vi turen helt ned til bilen der vi møtte Vegard som naturligvis hadde ventet over en time på meg og Jørgen. Takk for tålmodigheten!

Klar for dagens siste nedkjøring.

Takk for turen, Jørgen og Vegard! :)