Ålfjell - fottur på blankisen (02.01.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Ålfjell (1,138m) 02.01.2017
Visits of other PBEs Fagernes (360m) 02.01.2017
Regna med at skiforholdene var elendige, og satset på fottur med isbrodder i stedet. Litt kjedelig å gå opp veien i hyttefeltet, men jeg hadde i alle fall sol her - og lite vind inntil jeg kom over tregrensa. Fulgte skisporet til toppen, og her var snøen har som asfalt. Den var rimelig hard også utenfor veien, (men dette gjaldt ikke helt om man kom under tregrensa og nedi skogen - sjekket ut på returen, som snarvei mellom noen svinger.)
Sjekket ut flere kandidater til høyeste punkt på toppen, og fikk høyeste måling på 32 V 498604 6764828 omtrent sør for masta. Likevel blir dette så usikkert, at det får bli. Møtte flere vandrere med staver og isbrodder på returen, og slo av en prat med noen av dem. Jeg fikk i alle fall bekreftet at det bare er hytteeierne som klarer å åpne bommen på veien opp i hyttefeltet.
Veien opp i hyttefeltet er stengt med bom...