Nyttårstur til Hugakøllen fra Kongevegen (01.01.2017)

Written by Stigun GSM

Start point P-lomme Kongeveg E16 (459m)
Endpoint Samme (459m)
Ascents Hugakøllen (1,131m) 01.01.2017
Visits of other PBEs Hugakøllen varde (1,125m) 01.01.2017
Heller tvilsomme forhold for skigåing denne nyttårshelgen etter at milde vinder og ditto temperaturer hadde fart ille med snødekket. Da heller atskillig bedre forhold for å bruke apostlenes hester, tenkte vi, og med høy grad av motivasjon ift å mobilisere nyss innlagret opplagsnæring både her og der tenkte vi at forholdene for sådan aktivitet kunne ligge vel til rette mot Hugakøllen. Parkering i pareringslomme noen hundre meter sørvest for Hemsing Bru på Neset, hvor infoskilt for Gml Kongeveg. Fulgte sistnevte; helt fri for snø, over de bratte rasutsatte hamrene som med uregelmessige mellomrom "kalver" større og mindre stein til nedenforliggende E16, i sørvestlig retning til vi så tok en snarvei gjennom tett skog på noe utydelig sti til en annen relativt bred skogsbilvei som førte i østlig, senere sørøstlig retning oppover i mere riktig retning i forhold til Hugakøllen, som vi ennå ikke kunne se, tett som skogen står langt oppover nordvestflanken mot dette landemerket i Vang. Isete og tildels forrædersk glatt mellom 6-700 moh, lenger opp snødekke som typisk var tykkest i lesidene og atskillig mer uttynnet hvor de sørvestlige vindene hadde fått bedre tak. Fint tråkk av andre midtvinters turgåere og således jevnt over ganske lettgått oppover. Tråkket fulgte en mer direkte retning enn sommertraseen mot vestryggen av Hugakøllen, og over tregrensen var det nesten helt bart, bare noen få cm med nysnø de fleste stedene. På slutten småbratt opp vestryggen, først til varden sørvest for toppen og deretter bort til hovedtoppen ved masta i nordøst
Utsikt mot vest. Fra venstre Bergsfjellet og Vangsmjøse, videre Skutshødn(senter) og Vennisfjellet
Varden sørvest for toppen

Ned igjen samme vei; den lave januarsolen var nå i ferd med å gå ned like nordvest for Rankonøsemassivet. Likevel ganske lyst inntil vi krysset det korte partiet med tett skog før vi kom ned på Kongevegen igjen; her var et viktig fokus å unngå å få tørre grankvister inn på øynene i det svinnende lyset. Vi var nede ved bilen, fortatt med akseptabelt skumringslys, etter en godt over forventning nyttårstur. Med på turen Bente.