Høgebron og Hestefjell (01.01.2017)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen) GSM

Start point Vestre Klyve (75m)
Endpoint Samme (75m)
Ascents Hestefjell (248m) 01.01.2017
Høgebron (294m) 01.01.2017
Kamfjordåsen (112m) 01.01.2017
Kjerringberget (116m) 01.01.2017

Skien pf > 100m

Etter en rolig feiring av det nye året var jeg klar for en liten 1.nyttårsdagstur.
Valget falt på Høgebron og Hestefjell. Sto opp noe seinere enn vanlig og kjørte ut under skyfri knallblåhimmel, lav sol og et par minusgrader Perfekt turvær!

Høgebron

Parkerte ved Vestre Klyve. Et par rådyr beitet ute på jordet ved siden av meg. Gikk over frossent jorde inn mot foten av Høgebron.
Krysset et lite hogstfelt og fant et tråkk/sti jeg fulgte opp sørøstryggen av Høgebron.
Klyvefri men småbratt oppstigning, flott terreng og en trivelig topp.
Ble faktisk unormal lang og smådøsig pause, til meg å være, på toppen med sola varmende i fjeset akkompagnert av trivelige fuglelyder. En meiseflokk, hovedsaklig toppmeis, var på rastløs gjennomreise.
Satte kompasskurs omtrent rett vest ned til grusveien. Bratt på slutten men kom meg ned et skar. Videre på grusvei bort "avkjøring" Hestefjell.
Turen til Høgebron får høyeste terningkast.

Hestefjell

Tok av opp et bratt, urete og mjukt mosegrodd klyveparti. Vel opp på første kollen møtte det meg et enormt hogstfelt og kraftlinjer. Hogstfeltet varte helt opp til toppunktet. Kjedelig, men solfylt tur med mye utsikt. Raskt videre ned mot utgangspunktet gjennom tett småvokst bjørkeskog og på gjengrodd traktorvei. Ikke mye å skryte av turen til denne toppen men pluss for mye sol :-)

To enkle lokale rødnålstopper

På vei hjem kjørte jeg forbi avkjøring Ula og fikk et innfall om å besøke Kjerringberget igjen. Kort spasertur opp på asfalt og sti. Videre opp til Kamfjordåsen i Sandefjord sentrum for den enkleste toppen i området, så det var gjort!
1,7 km og 87 høydemeter er lagt til hovedturen.