Benkheia og Seteråsen. Alene (31.12.2016)  3

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Bjørktjønnin (212m)
Endpoint Flogdalen (173m)
Characteristic Jogging
Ascents Benkheia (502m) 31.12.2016
Seteråsen (302m) 31.12.2016

Jeg hadde lyst til å ta et par topper på Fosen i dag, men dagene er så korte nå at jeg hadde slått det fra meg. Muligheten dukket imidlertid opp da jeg måtte kjøre Marit til jernbanestasjonen kl 08.00 på morgenen. Da var jeg i farta og med litt planlegging før vi satte oss i bilen så kunne jeg ta ferga i halv ni-tida. Jeg var klar til å begynne å gå i halv 10-tida, men mørket gjorde det vanskelig å lese kartet. Heldigvis hadde jeg tatt med hodelykta og den ble god hjelp første timen. I dag var det også bedre vær enn på lenge. Jeg så faktisk blå himmel i noen korte minutter.

Opp mot Benkheia var det overraskende mye snø. Det var også spennende å se hvor mye vann det hadde vært i bekkene i det siste. Tydelige spor etter stor vannføring for noen dager siden var lett å se på delvis snødekte myrer og rørgjennomføringer på tømmervegen. Brukte omtrent en time opp og en halv time ned fra Benkheia.

Kjørte deretter nordover til fylkesgrensa slik at jeg kom inn i Sør-Trøndelag fra Nord-Trøndelag!! Parkerte i en liten lomme på nyvegen omtrent på fylkesgrensa og gikk innover tette skogen til Seteråsen. Dette var en kjedelig tur og gikk hele tiden i tett skog som faktisk ble tettere og tettere oppover. Vanskelig å definere toppen uten høydemåler, men gikk langs hele den avlange toppen så jeg har nå vært på det høyeste punktet. Med den lave farten jeg holdt ble det etter hvert kalt på beina når det samtidig var mye vassing i bekkefaret.

Endelig delvis klar himmel i Trøndelag denne vinteren. Det var overraskende mye snø oppover lia mot Benkheia.
Siste sletta før de siste 100 m opp til Benkheia.
Sørover mot Bjørktjønnin hvor bilen ble parkert.
Snøen var helt avblåst oppe på Benkheia denne forblåste nyttårsaften.
Denne toppen er den toppen med minst utsikt som jeg hittil har vært på. Tett skog med mye vindfall på toppen.