Nykjua (23.12.2016)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Sør for Nykjua (532m) 23.12.2016 12:00
Hvalskollen (508m) 23.12.2016 12:15

23. desember var en nydelig dag, og første dag av juleferien. Forkjølelsen som hadde tatt bolig i kroppen og var der på 3. uka, var ikke et større problem enn at jeg følte for en tur igjen. Usikker som jeg var på formen etter en måned med ro og hvile, valgte jeg en tur med nesten bare god vei. Målet var et par koller rett syd for Vesle Nykjua.
Jeg kjørte bilen inn til den nylagde parkeringsplassen på Rustanveien, ved Kanada i Lier. Derfra var det å gå til fots i traseen til skiløpet Hauern. Jeg trodde ikke det var skiføre her lenger, men allerede fra parkeringsplassen hadde det vært mulig å spenne på seg skia. Det var riktignok en del partier den første kilometeren som var preget av is. Etter hvert som jeg kom dypere inn og høyere opp i terrenget ble skiføret bare bedre.
Turen fra parkeringsplassen og inn til Nykjua er på 8 km, og med drøyt 300 meters stigning. Jeg fulgte ikke skisporet hele veien inn til Nykjua, men tok av inn i terrenget en kilometer syd slik at jeg kunne komme meg opp på de to kollene jeg skulle. Den første, uanselig navnet som Sør for Nykjua (532 moh.) var lett synlig fra skisporet, og siden jeg kunne gå i en sydvendt helling var mye av snøen borte. Vegetasjonen var ganske åpen, men bestanden av storfugl var ganske tett. Jeg tror jeg skremte opp en 6-7 forskjellige fugler på vei over åsen. Toppunktet var greit å finne, med et nedfalt trigonometrisk punkt i sentrum. Utsikten var ikke all verden så jeg fortsatte rett nordover mot Hvalskollen (508 moh.). I praksis var det bare bare en liten tur ned fra Syd for Nykjua og så en enda kortere tur opp Hvalskollen igjen.
Fra toppen av Hvalskollen var det bare et par minutter til jeg var nede ved Vesle Nykjua. I sørenden av vannet står det en hytte. Ved denne hytta ble 2 nordmenn skutt og drept av tyskere under 2. verdenskrig. Det er reist en bauta til minne om disse mennene på plassen utenfor hytta.
Tilbake til parkeringsplassen fulgte jeg skiløypa hele veien. Fra Nykjua til bilen brukte jeg 1 time og 20 minutter. Alt-i-alt var turen på 16 kilometer og 3 timer og 11 minutter.