Aconcagua 04/05 (23.12.2004)

Written by BjørnHelge (Bjørn Helge Skurtveit)

Ascents Cerro Aconcagua (6,960m) 23.12.2004

Turen gikk innover Horconesdalen med første camp i Confluencia. Etter en aklimatiseringsdag opp til ca 4000m med utsikt mot den majestetiske sørveggen på Acongagua, ruslet vi videre innover Horconesdalen til basecamp i Plaza de Mulas.
I basecamp hadde vi totalt 6 dager med annenhver hvile- og aklimatiseringsdag, før vi flyttet camp opp til Nido. Fra Nido hadde vi en aklimatiseringstur opp til camp Colera hvor vi flyttet opp campen neste dag. En finere camp enn Berlin etter min mening.
Dag 14 var det tid for toppstøt. Startet ca kl 03. Turen gikk oppover forbi White Rocks, Traversen og videre opp i Canaletaen. I starten på Canaletaen påtraff vi et brasiliansk par som hadde overnattet der. Det viste seg at de hadde store problemer. 4 i gruppen begynte å hjelpte dem nedover. Mannen kolapset etter 200m og døde. 2 av oss klarte å hjelpte kvinnen ned og fikk varslet basecamp som sendte opp redningsfolk.
For oss andre som ikke deltok i redningsaksjonen kjempet vi oss opp Canaletaen og nådde til slutt toppen.
Brukte 2 dager ut av fjellet.