Binnhovdknatten - baksing med helfeller (19.12.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Binnhovdknatten (1,165m) 19.12.2016
Surttind (1,042m) 19.12.2016

Passet fint med en liten tur i godværet litt utpå dagen i dag. Det var varmt i høyden, rundt 4-5 plussgrader da jeg parkerte på over 900 moh. Hadde tenkt å gå opp fra Engan, sør for toppen, da det var mer ski-vennlig, men det så ut som en bob-bane. Ikke tale om at jeg kom meg fram med bilen i bakkene på den blanke isen. Derfor ble det "sommerstien" opp, noe som innebar heftig baksing med helfeller under skiene i bratta til jeg kom over skogen. Skia måtte av en gang også.

Endelig oppe i desember-sola. Kunne gå i bare superundertrøya i dag - reine mai-været. Dessverre ble det lille som var igjen av snø fort råttent i varmen.
Utsikt fra toppen mot Smørlifjell.

Sola var fortsatt over horisonten, så jeg plukket med meg knatten Surttind også. Det ble tidvis heftig baksing nedi skogen mellom de to toppene, men det varte ikke lenge.

Tilbakeblikk på Binnhovdknatten (fra Surttind i SV).
Mot Fjellenden og Freningfjellet (bak).

Fulgte stort sett et scooterspor tilbake mot bilen igjen.

Fulgte sommerstien sånn noenlunde opp på ski m/helfeller.

Fint i høyden

Written by Nils 19.12.2016 17:20

Å, så deilig vær i høyden da! Jeg tok en ettermiddagstur på en ås i Akershus idag, og det var tåke, fuktig, og fuktig tåke, og enda mer tåke... Glatt pga tåke og yr som legger seg på alt mulig, men vått i høyden der det var litt over null grader. Misunner deg virkelig det været! :)

Sv: Fint i høyden

Written by Olepetter 19.12.2016 17:58

Ja, det var flott. Liknende varsel for morgendagen også, så vi blir jo helt bortskjemte i desember.