Praha (12.12.2016)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Characteristic Walk
Ascents Petřín (393m) 12.12.2016
Visits of other PBEs Praha 12.12.2016

Førjulstur med Hans Thorvald til Praha.

Utsikt fra rådhuset i Gamlebyen

Det ble en tidlig morgen da vi reiste med tog fra Stange til Gardermoen litt over halv sju. Det gikk greit å komme seg frem til hotell Pyramida. Vi slappet litt av før vi gikk ut for å se litt av hovedstaden. Vårt første stopp ble imitasjonen av Eiffel-tårnet, Petrín-tårnet. Det var litt slitsomt å gå opp de 299 trappene, men på toppen var det flott utsikt over byen. Vi spaserte litt rundt i byen og så litt i suvernirbutikkene før vi spiste en bedre middag. Etterpå tok vi turen til Karlsbroen og til den storslåtte St. Vitus-katedralen. Kvelden ble avsluttet med svømming på hotellet.

Vi fikk sett mye i løpet av de dagene vi var i Praha, både i Gamlebyen og i det jødiske kvarteret. Det var artig å gå igjennom julemarkedet og å være i rådhuset der den kjente rådhusklokken kunne beskues utenfor. I det jødiske kvarteret var vi både på den jødiske kirkegården og den gammelnye synagogen. Vi dro også en tur i utkanten av byen der vi fikk handlet en del i et stort kjøpesenter.

Sett under ett var dette en veldig fin tur og en god oppladning til juleferie. Hotellet vi lå på var veldig bra og hadde fine rom og god frokost. Ellers var det mye god (og billig) mat vi spiste, både tradisjonell mat men også noen tsjekkiske spesialiteter.