Prestesjegg (16.12.2016)  6

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Ascents Prestskjeggen (254m) 16.12.2016 13:50

Dagstur før nattevakt. Godt å kunne fylle hodet med flott tur, før en skal ha nattevaktshelg.

Vi valgte ut Prestsjeggen da det er en variert topp, og alltid nye ting å finne. Parkerte nede mellom nye og gamle E-18. Stor og flott parkeringsplass.

Fulgte gammel skogsvei inn til foten av åsen. Og tenkte vi skulle "teste" appen om hvordan den tar kupert små ås lende ift tidligere. Og fulgte kartmarkering opp til toppen, så konklusjonen er at appen funker som bare rakkern :) Stor forskjell fra 0.1 utgaven, nå selv i GPS uvennlig lende.

Uansett fikk vi en fin tur opp...og en flott opplevelse med en kattugle som fløy vekk fra sin grein ca 2 armlengder fra der vi gikk. Makan til stille fugl. Ikke en lyd å høre...bare så på. Surialistisk opplevelse. I motsetning til storfugl og ringduer eksplosive vingesprak, som skremmer vette av deg, når de plutselig tar løs når en kommer gående. Dagens MAGISKE opplevelse :-D

Utsikt vestover
Furu land
Utsikt østover

Men ikke nok med dette. Sto å vurderte ny vei ned fra toppen. Vi har valgt andre før, men i dag ville jeg teste motsatt side. Og jammen ta...delvis gammel rødmerket sti ned på nordøst siden av toppen. Nydelig utsikt, og fornuftig sporvalg ift terrenget. Tror den går inn på topp 5 i Vestfolds utsikts/sti/terreng opplevelse.

Moro, med slike opplevelser. Og på tur ned kom vi både over en benk !!!! og flere store furruer som har tapt for vær og vind. EN bombe av nydelig furulukt, gjorde det vanskelig å måtte gå videre. Ahhhh elsker den lukten!

Kom inn på kjent sti igjen sør av toppen og følger den tilbake.