Kyrkjetaket (14.12.2016)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Stormyra (180m)
Ascents Kyrkjetaket (1,439m) 14.12.2016
Steinberget (981m) 14.12.2016
Vestre Steinberget (766m) 14.12.2016
Storaksla (626m) 14.12.2016

- Luftetur i midtvinterlys.

På Steinberget. Hestebotn og Klauva i bakgrunnen.

Litt vindpåvirka snø, men det la ingen demper på nedturen.

Etter noen dager med litt rusk i kroppen var formen stigende, og det var gode værutsikter for denne onsdagen. Med håp om litt styresnø i høgda blei det til at vi satte kursen mot Isfjorden på morgenkvisten. Kjørte opp til parkeringa ved Stormyra. Mildværet hadde tatt hardt, men det var fortsatt skiføre innover vegen, type is/ skare. Videre mot Vårseterhjelen og Skarsetra blei det en del myrtråkking mellom snøflekkene.
Vi hadde ikke så lyst å kjøre ned igjen denne veien, dermed blei kursen satt mot Kyrkjetaket. Opp mot Steinberget på omlag 500 meters høgde gjorde nysnøen seg gjeldene, og føre blei etterhvert utmerket. På vestenden av Steinberget kom vi opp i den låge desembersola; det var bare å nyte.....
Om vær og føre slår til er førjulstida etter min mening den aller fineste tida for denne turen. Ut fra trafikken å dømme, så det fortsatt ut til å være lavssesong på det populære skifjellet. Totalt sju stykker tok turen denne dagen.
Vi kom oss etterhvert til topps. Nysnøen fra dagen før var litt vindpåvirka i øvre halvdel, men føret var en nytelse helt ned til Kavlisetra. Rundt setra var det skikkelig silkeføre, og etter en tricky kryssing av elva la vi turen oppom Aksla. Artig nedrenn ned til setra igjen, deretter transport på knallhardskare ned setervegen og tilbake til bilen