Stølsmaradalstinden (14.12.2016)  6

Ascents Gravdalsknatten (1,414m) 14.12.2016 08:29
Stølsmaradalstinden (2,026m) 14.12.2016 10:34
Stølsmaradalstinden Sørøst (1,993m) 14.12.2016 10:51
Skal, skal ikke lurte jeg på i forkant. Jeg er veldig glad for at jeg ikke feiget ut, men dro!
Desemberlyset, her ned Gravdalen, er i grunnen helt allright!
En liten morgenstund på Gravdalsknatten, enda er det lenge til sola kommer, men fargene er her.

Skal, skal ikke

På mandag/tirsdag så jeg konturene av finvær tegne seg opp for onsdagen, som er ukas turdag for mitt vedkommende. Jeg forsøkte å få med meg noen, uten hell, for å avslutte prosjektet som mislyktes på denne turen, nemlig en vintertur til Stølsmaradalstinden fra Fardalen.
Planen innebar å stå opp styggtidlig og jeg måtte gå et par runder med meg selv for å ikke å feige ut. Var styggelig nære. Langt, alene, mørkt, snøskred, kaldt osv. osv., men jammen fikk jeg ikke gitt meg et spark bak og 03:39 rullet jeg hjemmefra.

Store Ringstinden er ikke helt samme blikkfang som Austabottinden fra denne kanten, men den er ikke helt tapt bak en stol den heller. I alle fall ikke med så mye snø på.

Stjerneskudd, biltur i skiløypa og fullmåne

I Fardalen hadde de nå laget til vinterparkering vel 2 km nedenfor bommen og kjørt skiløyper. De hadde dessuten laget en brøytekant mot veien. Til tross for skisporet (det kan vel knapt kalles sport) var det veldig lite snø på veien og den virket fast og isete, så jeg fant fram spaden og hakket meg gjennom den isharde brøytekanten og kjørte opp til bommen. Puh! Det hadde vært trått å starte 2 km lenger nede.
Så var det bare å bevege seg, ut i månenatten. Jeg gikk først i måneskyggen, men det var helt unødvendig med lykt, og når jeg kom ut i måneskinnet ble det nesten som på høylys dag. Jeg hadde sett en grønn, intens ildkule over himmelen da jeg kjørte hjemmefra og i løpet av skituren så jeg seks stjerneskudd til. Det hadde dessuten kommet overraskende mye snø i vest og skiføret var rett og slett bra!

Det var disse to kremtoppene som fikk flest blikk i dag.

Toppen

Passerte Gravdalsbandet og fikk første svake grålyset i fjestet. På Gravdalsknatten tok jeg en liten pause for å knipse noen bilder og drikke litt og oppunder bratta satte jeg igjen skia. Kreftene begynte å røyne på og det gikk litt smått opp lia, dessuten "måtte" jeg til stadighet ta bilder av Austabottinden fordi lyset endret seg littegrann. Det ble dugelig mange bilder av toppen på denne turen. De fleste har jeg filtrert bort, selv om det kan virke som om det ikke er tilfelle når man ser gjennom denne rapporten.
Min angst for ras var ubegrunnet. Snøen har i losiden var stort sett bortblåst og det lille som lå var fastsementert. Litt isete og hardt noen steder, men det gikk greit uten stegjern. Øverst i flanken var det en bratt kneik hvor jeg tok det litt piano og vipps var jeg oppe i morgensola.
Ikke en sky på himmelen. Herlig! Siste 300 høydemeterne var seige, men endelig oppe.

Vindgryte innunder Stølsmaradalstinden.
Vindmønstre på Stølsmaradalsbreen.
Storen var liksom ikke så grom som naboene i vest i dag, men for all del, den er ikke fæl å se på.
Det blir mye Austabottind, men det får gå på en slik dag.

Jeg tok med meg nabotoppen også, tok en del bilder og gikk ned igjen. På Gravdalsbandet tok jeg av kortfellene og herfra tok det ikke mer enn 40 minutter til bilen.

Kjøreturen tilbake var heller ikke så ille. Over Tyin mot Sjogholstinden.

Flere bilder

Kart

1-10 of 18

Oioioi & Wæææv!

Written by angjerd 16.12.2016 12:57

Jeg er også glad for at du ikke feiget ut, men dro! Det gjør godt i sjela å se så mye nydeligvakkert desemberlys og vinterstemning når man selv er forhindret fra å dra til fjells. Kjenner meg igjen i den der "oi, la meg ta tusen bilder av samme motiv fordi lyset forandrer seg littegrann"-adferden, men når man tar så gode bilder som du gjør, så er det egentlig bare stas å se mangemange Austanbottbilder i turrapporten:)

Nydelig stemning

Written by kobbenes 16.12.2016 10:23

Eg toler lett eit bilete eller 50 til av Austbotntinden når det ser slik ut! Nydelig fargespel, også i detaljbilda av snøen.

Berre vakkert!

Written by Eikås 15.12.2016 19:55

Fantastiske naturbilder Morten! Dette er vårt fjell land. Du tek bilder og ser med hjertet. Har nett snakka varmt om Bård Løken, det er like flott å sjå dine syn i bilder :)

Wahnsinn!

Written by Chris 15.12.2016 17:59

Der Einsatz hat sich gelohnt, mit frühem Aufstehen und alleine auf Tour zu sein. Fantastische Stimmungsbilder und ganz sicher ein Erlebnis der ganz besonderen Art. Hat es doch noch dieses Jahr mit Stølsmaradalstinden geklapp und dann auch noch mit absolutem Wow-Effekt. :)

Dårleg gjort

Written by Garm 15.12.2016 13:05

For den som knapt har sett ein topp sidan før tidenes morgon var den rapporten mykje salt i store sår.

Grip dagen

Written by deleted user 15.12.2016 10:49

heter det! Den varer litt lenger med slike foto! og turrapport!, frå et kjent og kjært fjellområde!

Drømmetur !

Written by Gunski 15.12.2016 05:48

Utrolig fine bilder av en drømmetur ! Jeg tok den samme turen i begynnelsen av juni i full SOL �

Missing title

Written by 500fjell 14.12.2016 23:24

For en kremtur! Hadde vært kanon om det blir flere slike dager i jula :)

Takk for

Written by Stigun 14.12.2016 23:17

at du deler slike overjordisk vakre opplevelser med oss igjen og igjen; bilder som nesten ikke er til å tro! Helt rått!

Ååhh

Written by mortodeg 14.12.2016 23:12

Man får gjerne igjen for å stå opp tidlig!