Storheia fra Lian (13.12.2016)

Written by bendikiv

Start point Lian (216m)
Ascents Storheia (565m) 13.12.2016

Var ferdig med årets siste eksamen dagen i forveien, og det feiret jeg med en tur til Storheia i Bymarka i Trondheim. Tok trikken opp til Lian og gikk derfra mot Grønlia. Det var en del snø i marka, men frem til Grønlia gikk det fint. Derfra og opp til Storheia derimot var det mer krevende. Sommerstien var nedsnødd og vanskelig å finne/følge, selv om jeg hadde lagt sporet inn i GPS-klokka og navigerte etter den. Skiftet mellom å gå der jeg trodde stien gikk og å følge et gammelt skispor som gikk i retning toppen. Trasking i 20-30 cm slushsnø ble det iallefall, noe som er tungt, for ikke å si vått! Etterhvert traff jeg på skiløypa som kom fra Skistua, og da gikk det lettere. Helt til denne plutselig forsvant et lite stykke under toppen, så da ble det trasking i løssnøen igjen. Jeg kom meg nå omsider opp til toppen, to og en halv time etter start. Derfra gikk det videre til Skistua, før jeg fulgte skiløypene mer eller mindre helt ned til Lian igjen.

Tydeligvis noen som har gått på ski her, men skiføret er nok forbehold de spesielt interesserte foreløpig
Skjelbreia sett fra stien rett før Grønlia
Grønlia
Bymarkas høyeste fjell er ikke akkurat et veldig imponerende skue
Toppen!
Fint kveldslys!
Kveldslysere!
Gråkallen og Kvistingen
Lysløypa som jeg slo følge med et stykke på veien ned til Lian fra Skistua