Sesongstart på ski (10.12.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Ascents Rødtind (470m) 10.12.2016
Sørvestre Ullstinden (1,078m) 11.12.2016 not summited

Etter en hel uke med elendig vær var ventetiden over og vi kunne få lufte skiene igjen. Rart nok hadde jeg ikke blitt utålmodig for å stå på ski i år, slik som noen andre Tromsøværinger som syntes det var forferdelig å måtte vente så lenge. Men det var litt artig å få plankene på beina igjen likevel. På lørdagen ble det en liten tur til Rødtind, sammen med resten av Tromsøs befolkning. Helt greit føre men ikke noe å skryte av. På søndag klarte jeg ikke å få med meg noen turkompiser som var gira på å dra tidlig til Ullstinden før det dårlige været skulle komme. Ble en litt ensom tur opp dit da det var ingen andre spor å se og ingen andre mennesker på fjellet. Bestemte meg for å snu halvveis opp i topphenget da det plutselig ble en whiteout og jeg hadde ikke lyst til å vandre rundt i sporløst terreng uten å kunne se skavler og sånt. Men det var en god trøst med hele fjellet dekt av puddersnø som jeg kunne nyte helt for meg selv!

Rødtind

Folksomt på toppen

Ullstinden

Mørk start på tur
Men det ble gradvis lysere
Skavler har dannet seg på sørsiden av fjellet etter flere dager med kraftig vind fra nord
Koselig med eget spor
Null sjanse for å se noe der oppe....
Det siste jeg så av utsikten over Ullsfjorden mot Lyngen
Ganske tett tåke på nedkjøringa!