Desember - Opptur Masfjorden II (11.12.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Melshovden parkeringslomme (32m)
Endpoint Samme (32m)
Ascents Melshovden (183m) 11.12.2016
Visits of other PBEs Melshovden p-lomme (35m) 11.12.2016 14:10
Hadde tid til nok en liten Opptur-topp før hjemreise denne disige dagen i desember; Melshovden ved Sør-Kvingo, godt synlig trass i sin beskjedne høyde der den stikker ut i Austfjorden. Svingte av fra E39 og tok inn på Rv 570 mot Masjorden, ca 10-12 minutter å kjøre før jeg ankom parkeringslomme hvor østryggen mot Melshovden starter. Lite turskilt mrk "pensjonisttrimmen" rett på vestsiden av riksveien. Fulgte ganske tydelig sti oppover, på stedvis åleglatt lavdekket berg. Oppe ved den relativt store varden etter drøyt 20 minutter, dessverre i tåke, men akkurat idet jeg skulle begynne å gå nedover lettet tåken såpass at jeg fikk se den speilblanke Austfjorden såpass innhyllet i tåkedis at jeg et øyeblikk var usikker på om det virkelig var fjorden eller toppen av tåkeskyene jeg faktisk så.
Melshovden. Austfjorden i tåkedis

Forsiktig ned igjen på det stedvis såpeglatte underlaget, og ja; måtte ganske riktig ved en anledning ut i horisontalen.