Strafferunde til Storlifjellet - Lindås 100 pf 44/44 (11.12.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Nymark (132m)
Endpoint Samme (133m)
Ascents Storlifjellet (565m) 11.12.2016

Hadde vært på "rekognoseringstur" til Storlifjellet for akkurat 1 uke siden, i tildels tung, våt snø. Forsøkte attpåtil å påberope meg en bestigning av denne for meg siste av Lindås 100pf-toppene, men denslags lureri nytter ikke overfor årvåkne lesere av turrapporter på Peakbook. Tynne unnskyldninger som tett tåke og en varde som så veldig "toppaktig" ut falt totalt igjennom; (GPS)bevisene var ugjendrivelige, jeg hadde IKKE vært på toppen...
Tilegnet(?) lærdom: Vær "på nett" og studer GPS i et toppområde, særlig i tåke....
Så i dag kjørte jeg hjemmefra tidlig, godt innpakket i desembermørket, fast besluttet på "spikre" Storlifjellet en gang for alle...
Ved ankomst Romarheimsdalen og Nymark hadde snøen som lå for en uke siden som ventet forsvunnet, men det var bløtt og sugende i terrenget etter mye regn og snøsmelting. Veivalget var enkelt; fulgte samme trase som nedturen(i dobbel forstand) nokså nøyaktig 7 dager tidligere. Først et lite stykke på en noe utydelig skogsvei, deretter kryssing av bekk og bratt oppover i retning bekkekløft/skar mellom Storlimassivet og Nipa lenger sør. Aktuelle bekkekløft stupbratt, som bildet viser, og helt ufremkommelig.

Bekkekløft. Ruten gikk videre oppover skråttforløpende skar utenfor venstre billedkant

Til venstre for denne(nordover) gikk det derimot et skråttforløpende hyllesystem/kløft som via et par småbratte partier tilslutt flatet ut mot topplatået av Storlifjellet. Temmelig ulendt og kupert terreng, men helt overkommelig, og holdt videre en nordøstlig kurs i retning Storlifjellet. Vel oppe i toppområdet så jeg helt tydelig det jeg ikke hadde sett uken før; toppknausen ca 200 meter øst for utsiktsvarden i nordvest.
Denne var uten varde eller toppstein, men stammen til et nedfalt trig-punkt lå ved toppen.
Den umarkerte toppknausen på Storlifjellet
Toppen, med nedfalt trig.merke
Utsiktsvarden 200 m vest for toppen(som jeg feilaktig trodde var toppen 4. desember..). Blåfjellet(m/snø) venstre, Instebotnsknolten høyre.
"Utsikt" mot sør. Almeskilet bildesentrum. Gråsida og Steinhusfjellet høyre

En markert knaus rett sør for utsiktsvarden måtte også sjekkes, men Peakbooktoppen var beviselig 2-3 meter høyere enn denne. Raskt ned igjen; begynner jo å bli godt kjent i dette området...
Vel nede ved bilen kunne jeg fornøyd sette sluttstrek for Lindås 100pf-listen, en meget variert liste med alt fra kystfjell, via øytopper til topper nær 1000 meter i vestlige utkant av Stølsheimen.
Flotteste turer: Austlendingen, Blåfjellet, 4-fjellstur til Romarheimsfjellene, Selifjellet.
Kuriositet: Jeg er vel den eneste(ever?) som (av i respektive turrapporter beskrevne ikke veldig flatterende grunner) har vært to ganger på de særdeles lite spektakulære toppene Snøyo og Storlifjellet...

Missing title

Written by Erlnd 15.01.2017 19:47

Gratulerer med gjennomført liste!

Sv: Takk, takk Erlend!

Written by Stigun 15.01.2017 21:56

Meget variert og "jobbig" liste. Med en solid langspurt kan det bli "pallplass" på deg også :-)

Takk! Tror nok ikke

Written by Stigun 12.12.2016 18:12

jeg kommer til å satse på noen Masfjorden-liste; "Opptur-toppene" i går var nok mest for å komme i mål ift "rundt tall" for unike 100pf-topper innen 2016 er omme :-) Må jo "utrette litt" når man først kjører så langt...

Lindås i boks!

Written by knutsverre 12.12.2016 13:48

Gratulerer med Lindås PF>100 komplett, Stig! Godt å være ferdig med en såpass omfattende liste. Ser du allerede er i full gang med Masfjorden også! Skikkelig stå-på vilje!