Valsfjell og Kyrkjeåsen (11.12.2016)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Melum kirke (50m)
Endpoint Samme (29m)
Ascents Kyrkjeåsen (211m) 11.12.2016
Valsfjell (258m) 11.12.2016
Visits of other PBEs Melum kirke p-plass (37m) 11.12.2016

Skien pf > 100m

Tur 1/2 idag.
Parkerte i stummende mørke ved Melum kirke.

Valsfjell

På med hodelykt og traske innover nok en islagt vei til stistart Valsfjell. Merket kjapt at lyset ble svakere og svakere og til slutt nesten ikke lyste i det hele tatt. Fisket elegant fram to nye batterier fram fra sekken, forberedt må vite.....eller......nope, ikke forberedt i det hele tatt. Hodelykta krevde 3 stk batterier, noe den aldrende kålrota mi hadde glømt!
Da måtte det bli sakte trasking innover stistart, kunne så vidt skimte kontraster der inne i Myrkskog. Tøff stemning lell! Sakte men sikkert ble det smått lysere og lettere å ta seg fram. Fint driv oppover i lett tåke og i stadig bedre lysforhold.
Og jeg rakk rødnålstoppen idet sola sendte sine første oransje spede stråler over horisonten.
Ut på et utsiktspunkt for å ta bilder. Vanskelig å få til noe her, men ett bilde kan jeg vel servere...
Ned samme vei som opp men denne gang kunne jeg se omgivelsene godt hele veien :-)

Morgenstemning på Valsfjell

Kyrkjeåsen

En kort kaffepause nede ved bilen før jeg strenet kompasskurs rett opp brattlia til Kyrkjeåsen.
Skikkelig klyving til tider i, artig!
Flott tur opp utenom en liten passasje med hogstfelt og skogsbilvei. Stort sett hele turen opp utenfor sti i høy og våt lyng, og til tider svært bratt, derfor falt valget på sti og vei ned igjen til bilen.