Tåketur3: Aspumfjellet (10.12.2016)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Aspumfjellet (290m) 10.12.2016

Skien pf > 100m

Tur 3/4 idag. Turfølge: Tommy

Etter Tiurkollen kjørte vi videre til Aspum og parkerte på veiskulderen ved krysset. Fortsatt tjukk tåke og det hadde blitt noe kaldere. Gikk opp islagt grusvei forbi gårdsbruket og heiv oss fort inn i lyng og kratt, jo fortere jo bedre :-)
Utrolig flott og urørt skog oppetter liene her også, svært gledelig. Ikke en sti å se heller.
Jevnt bratt terreng med enkelte steilere partier. Ganske åpen lyng og furuskog jo høyere du kommer opp i terrenget.
Over 200m var det på nytt tåkefritt.
En gedigen tiur braker ut fra veden oppe på en "lurekolle" og legger hele bredsida til og seiler rolig utover med tåketeppet under seg. Majestetisk syn!
På toppen ble det på nytt fotoseanse av tåketeppet fra et utsiktspunkt etter et kort inntak av raske kalorier.
Ned omtrent samme vei.
Turen til Aspumfjellet kan anbefales!

Noen tåkebilder fra toppartiet av Aspumkollen (klikk på bildene for større oppløsning):