Jakobåsen (10.12.2016)  1

Written by siroho GSM

Start point Suttervikvegen (20m)
Endpoint Suttervikvegen (20m)
Ascents Jakobåsen (171m) 10.12.2016 13:19

Jakobåsen på Åfoss i Skien

Jakobåsen ble tatt ut som en enkel topp å bestige i dag. Vi fant ut av vi ville prøve å gå opp fra nordsiden. Været i Siljan var strålende og vi tenkte dette måtte bli en fin desembertur. Ikke før vi nærmest oss Skien så vi at tåka lå tykk i byen og rundt Norsjø. Vi tenkte at når vi kommer opp i høyden så vil det blir bedre og fortsatt mot Åfoss, men måtte innse at dette ville bli en tåketur. Siden turen var så kort og bikkja måtte ha luftetur likevel så gikk vi likevel.

Vi kjørte til Åfoss og Åfosstrand og tok inn vegen mot Suttervika/Hauknesodden. Midt mellom Suttervika og Åfosstand ligger det en parkeringsplass/opplagsplass/tipplass som vi parkerte på.

Her gikk det en fin traktorveg som snirkles seg oppover lia. Helt topp å gå på i dag. Det har vært anleggsvirksomhet her oppe, flere høgspentmaster er fjernet, og det var nok grunnet til at traktorvegen var rydda og fin.

En par steder kunne vi ha tatt av til venstre, men valgte å gå til vegen bikket nedover. Her fant vi sti/dyrtråkk opp ryggen til toppen. Litt bratt i starten, men flatet ut fort. Fint skogsterreng på toppen med furu og lyng slik som de fleste toppene i området er.

Vi tuslet bort til der den gamle masta stod og gikk rundt på småtoppene i område for å finne den som var høyeste.
Det var tåke rundt oss, men litt blå himmel over oss, så vi vet ikke om det er noen utsikt herfra.

Det bli en liten pause før vi ruslet tilbake. Da valgte vi en av traktorvegene som førte ned lia fra høgspenttrassen. Den var fin å gå og mye bedre enn ryggen vi valgte opp. Vi kom ned til traktorvegen litt lengre ned og gikk samme veg tilbake.
Øyvind og Anjing var med på turen.

Missing title

Written by LivogKristen 18.12.2016 17:50

Ja det er Bergjordet på kartet. Står ikke det på skiltet. Rart ja.

Tåkete, men ikke i høyden

Written by RolFoto 11.12.2016 19:09

Var på 4 Skienstopper igår og tjukkskodda nådde ca bare opp til 200m, videre opp bare finvær og utrolig flott stemning. Tok mange stemningsbilder. En av de absolutt beste åsranglingsdagene jeg har vært på iår :-)

Ellers var jeg på Jakobsåsen idag og gikk rett opp fra p-lomme litt før der dere parkerte. Utrolig flott, urørt og bratt terreng der.

Missing title

Written by LivogKristen 10.12.2016 19:25

Hei og grattis med toppen. Lurt valg å gå fra nordsiden. Der vi gikk ble det kortere men litt mer kronglete.

Sv:

Written by siroho 10.12.2016 19:31

Takk. Veldig greit å gå her med traktorveg/sti hele vegen. Jeg prøvd å finne ut hvor dere hadde gått opp, men fant aldri ut hvor Bergsland var?