Rensfjellet Melhus (NV) og Kråkfjellet Klæbu (28.08.2016)

Written by Ofisk (Odd Fiske)

Ascents Kråkfjellet (816m) 28.08.2016
Rensfjellet (941m) 28.08.2016
Punkt nordvest for Rensfjellet (929m) 28.08.2016
Visits of other PBEs Kråkfjellet p-lomme (485m) 28.08.2016

Søndagstur i fint turvær. Tok av E6 på Lundamo og fulgte grusveien opp Lundadalen til Samsjøen. Kjørte til p-lomme ved demningen og startet turen ca kl 10. Gikk langs sjøkanten både i sand og på berg og krysset bekk før jeg gikk meg på nymerket sti som jeg fulgte helt til topps. Må bare si dette først som sist; - på denne turen bør du ha ny impregnerte sko...for her var det mange bløte partier. Myr, bekker og vannhull.. Det er først når man kommer på siste ryggen opp til toppen at det blir tørt. Det var selvfølgelig masse reinsdyr på Rensfjell i dag :-) Mange nysgjerrige. På toppen er en stor varde og flott utsikt.

Etter noe mat og fjellprat med andre toppjegere, gikk turen videre i retning Kråkfjellet. Er det 5 søkk/bekkdaler på vei ned til Oksdalen, så er jeg sikker på at jeg passerte 8 :-). Flere bratte partier måtte omgås/forseres. Og var det bløtt opp mot Rensfjellet, var det i alle fall bløtt på myrene i Oksdalen. Men det må også sies at det dagen i forveien hadde vært ei skikkelig "bløyte". Fra Oksdalen er det litt bratt opp siste biten til Kråkfjellet. På toppen er en varde med bok. Men hvor var Kråka?

De siste 6 bløte kilometerne gikk for det meste på myrene ned mot Samsjøen og parkeringen. Dette ble ingen favoritt tur for min del. Totaltid 5 t 58 min inkludert 45 min pause.