Vardehøgda i Aurskog-Høland (09.12.2016)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ellingsby p-lomme (169m)
Endpoint Ellingsby p-lomme (169m)
Ascents Vardehøgda (335m) 09.12.2016 14:28
Visits of other PBEs Steinbyveien p-lomme (169m) 09.12.2016

Fra Hestmyrkroken p-lomme langs Fosserveien (F229), kjørte jeg noen få minutter sørover på Nyveien (F229). Like etter at Kongtorp var passert, svingte jeg opp til venstre og kjørte forbi Steinby. I det første krysset, som kalles Ellingsby, parkerte jeg. Veien videre mot Vardehøgda (335) er nok vanligvis stengt med bom her, men nå sto bommen oppe. Og årsaken hørte jeg med en gang jeg gikk ut av bilen... Skogsmaskiner holdt på ikke så langt unna.

I dette krysset er det også skiltet "Flyktningeruta" på veien som går mot Vardehøgda (335).

Parkering i Ellingsby-krysset. Veien mot Vardehøgda (335) går innover i bildet. Bommen ses på venstre side av veien. Skiltet "Flyktningeruta" er bak bilen.

Dette skulle bli en enkel og veldig lettgått tur. Jeg langet ut på grusveien, passerte stedet hvor skogsmaskinene holdt på og kjente på duften av nyhogd tømmer, og forlot grusveien først da jeg var litt sørøst for Vardehøgda (335). Her går det en traktorvei eller spor etter skogsmaskiner nesten helt til selve toppunktet på Vardehøgda. Det er vel snakk om kun 5-6 meter fra hjulsporene og bort til toppvarden.

En drøy halvtime etter start sto jeg på toppen. Det var ganske åpent rundt toppen, og et snev av sikt til noen flate åser i sørøst, og i vestlig retning. Klokka var kun halv tre, men allerede nå begynte det sånn smått å skumre. Mest pga at det hadde skyet over, men allikevel... Dagene er altfor korte på denne tiden. Gleder meg virkelig til sola igjen har overtaket og det blir mulig å få noen fine og lange ettermiddagsturer!

Toppvarden på Vardehøgda (335).
På Vardehøgda (335).
Vestover fra toppen.

På returen kuttet jeg ruta litt. Istedet for å følge de dype hjulsporene jeg hadde fulgt opp til toppen, gikk jeg nå mer direkte ned mot grusveien. Her kom jeg også inn på en svak traktorvei før jeg nådde grusveien, eller Steinbyveien som den heter. Så gikk jeg veien tilbake ispedd noen korte joggeøkter.

Har man sykkel, er Vardehøgda (335) meget lett tilgjengelig siden toppen ligger kun 200 m fra Steinbyveien. Og så kan man stort sett trille hele veien tilbake til bommen. Men, det tar ikke allverdens tid å gå heller. ;-)