Åletjennkollen (08.12.2016)

Written by siroho GSM

Ascents Åletjennkollen (180m) 08.12.2016

Åletjennkollen i Kilebygda

Start/Sluttsted Rennesund, parkerte 100 meter lengre inn.

Turen startet ved å kjøre inn til Rennesundvegen rett før jeg kom til Kilebygda kirke. Kjørte vegen så langt det var mulig. (Det stod privatveg etter badeplassen, men siden det var skiltet til galleri lengre inn og jeg vet andre har kjørt inne, så tok jeg sjansen) Dvs der hytteparkeringen er. Det er nok mulig å kjøre litt til på sommerføre opp til snuplass/velteplass, men i dag var det speilblankt inn det siste stykket så valgte å parkere før. Det er bare snakk om noen meter, men slitsom nok å komme seg inn, måtte gå på snøen i kanten av vegen.
Videre innover på traktorvegen var det bart og fint å gå. Traff på to lokalkjente og de kunne fortelle meg at det var mulig å gå ned fra Åletjennkollen på andre siden, ned til Åletjenn og så følge sti/traktorveg ned til Rennesund gård (et uthus der det mangler en vegg). Dette ville jeg prøve. Det var også kortere mente de.
Fulgte traktorvegen rundt første ås og etter passert bekken tok jeg retning mot toppen. Fint å gå oppover i lyngen, ingen snø.
Toppunktet var ikke markert, men en kolle markerte seg tydelig ut som toppunkt, furu og lyng her oppe, ingen utsikt.
Så fortsatte jeg videre mot Åletjenn. Første delen var fin å gå, men så måtte jeg ned en skrenten, ikke lett å finne ut hvor en skal gå. Prøvde først et sted, men måtte opp igjen pga steile vegger. Så holdt jeg mer til venstre og fant sti/dyretråkk ned som førte med ned til myrdrag på nordsiden av vannet. Koordinatene for oppstigningen er 32V 0524919 6555364 Jeg gikk på østsiden av tjernet og fant dalsøkket ned til kraftlinja. Tungt å gå i myrdraget selv om den var frossen, her var det også litt snø som jeg gikk igjennom. Etter kraftlinja så var det traktorveg helt ned til gården, fint å gå på i dag. Så var det ca 100 meter tilbake for å hente bilen. Heldigvis litt mer grus på isen her.
Anjing var med på turen, han klarte selvsagt å rulle seg i noe drit, så ikke ut.
Slitsom tur, men godt å komme seg ut i skogen igjen. En tiur og en del stjertmeis og fuglekonger var å se, ellers var det stille.