Storsylen m.fl., Tydal (17.08.2016)

Written by Ofisk (Odd Fiske)

Ascents Lillsylen (1,702m) 17.08.2016
Litjsylen (1,616m) 17.08.2016
Nordsylen (1,523m) 17.08.2016
Storsylen (1,763m) 17.08.2016
Visits of other PBEs Nedalshytta (780m) 17.08.2016

Fine meldinger for Sylan gjorde det enkelt å planlegge 2 kommunetopper. Kjørte inn til Nedalshytten på tirsdag kveld og overnattet i caddy "bubil". I det jeg gjorde sekk og utstyr klart, kom en trivelig kar, Peakbooker "Graham", og slo av en prat. Vi ble enige om å slå følge på turen. Grei kar fra Heimdal; Jørgen Øvrewall var registrert med appen "OPP24" og hadde et klart mål for turen.

Vi fulgte stien, en forholdsvis lang innmarsj forbi Syltjønna og inn til foten av fjellet. Her tok vi en god matpause mens praten gikk. Bratt opp til ryggen og videre opp til riksgrensemerket og til slutt bort til høyeste punkt Storsylen 1762. Vi tok oss god tid på toppen og pratet med mye folk, deriblant mange svensker på toppen.

I stedet for å ta samme veien ned igjen, bestemte vi oss for å traversere nordover langs fjellrekken bort til Nordsylen. Og det angret vi ikke på! Kjempefin minitravers og et godt alternativ til en rundtur. Fra Nordsylen tok vi skrått ned, - kanskje litt for tidlig, men tok peiling mot stien nede ved elven og sletten. Fra stien og inn ble det en rask hjemmarsj. Her ventet kald cola og en god dusj på Nedalshytten.

Gåtid 6 t 30 m, men mye prat og pauser ga totaltid på 8 t og 50 min. Takk for turen Jørgen!