Jomfruslettfjellet og Bjørnehalli (06.12.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Bjørnehalli (1,154m) 06.12.2016
Jomfruslettfjellet Øst (1,139m) 06.12.2016
Visits of other PBEs Langevatnet varmestue og rasteplass (1,050m) 06.12.2016

Lite vind var meldt i dag, og da ville jeg på en liten topptur. Parkerte ved Gamlestølstjernet, og tok skia i hendene opp bakkene i hyttefeltet, da veien er stengt med bom her. Etter noe knot og tips fra en hytte-eier fant jeg fram til en skiløype. Moroa varte ikke lenge, men gikk over i et scooter-spor som jeg fulgte helt opp til Langevatnet. Her burde jeg fortsatt litt til, da et scooterspor tok av og opp mot Jomfruslettfjellet. Skrådde oppover i terrenget, og merket at beina skulle få litt trim i dag, da skaren slett ikke alltid holdt. Mulig jeg burde tatt på langfeller i stedet for de korte opp her, men uansett varte det ikke så lenge før jeg sto på Jomfruslettfjellet.

Mange kjente jotner og annet i horisonten her...

Det var fortsatt dagslys lenge, så jeg plukket med meg Bjørnehalli også, og fikk panorama mot Spåtind i desember-sola:

Fra toppen var det ikke verre enn 3,3 km i luftlinje tilbake til bilen, så jeg tenkte en mer direkte variant tilbake.

Nede ved skiløypene igjen fant jeg en varmestue, og akkurat nå var sola under det tynne skylaget i horisonten, og det var vindstille. Jeg slo meg ned på krakkene utenfor den åpne stua, og nøt det magiske øyeblikket, mens jeg drakk litt varm sjampanjesaft og spiste litt nistemat.
Fulgte deretter nypreppa løyper ned til bilen, men hadde litt begrenset glede av sporene, da fjellskia er en tanke for breie. Verre var det skrensinga ned siste bakken løsna på stålkanten på den ene skia. Jeg har limt den før, men det holder ikke når påkjenningene blir store...
-10 da jeg nådde bilen, og godt med en tørr genser liggende.

Noe i skiløyper, noe i scooterspor, og resten på sviktende skare...