Tomlongsheia - Flekkefjord, 230/404 (03.12.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Store Tomlongen (683m) 03.12.2016
Visits of other PBEs Tomlingen - p-lomme (245m) 03.12.2016

Fra E39 tok vi av ved skilt rv 467 skiltet mot Sira og Tonstad. Kjørte langs elva og kjørte over broa ved enden av Sirdalsvannet (skiltet Tonstad) og kjørte den smale svingete fv 901 oppover vestsiden av sirdalsvannet til vi kom til Tomlingen - p-lomme der vi parkerte. Hadde funnet en god veskrivelse av turen på nett: http://www.godtur.no/godtur/nyartikkel/dbarticle_preview.aspx?id=5592. Skilt med Tomlingen pekte oppover grusveien på andre siden av veien, og vi fulgte denne opp til husene ved Ytre Jendal. Herfra var det rødmerking resten av veien, først fulgte vi skogsbilvei veldig bratt opp en bakke, litt etter att veien flatet ut tok merkingen av fra veien til høyre og gikk over til sti. Først en oppoverbakke, så ned til en bekk som krysses og så bratt opp til topplatået på Tomlongsheia. Det var fremdeles en kilometer igjen til toppen, men fantastisk utsikt i alle retninger. Det var ingen snø her, men noe is her og der, så vi måtte være litt forsiktige med hvor vi satte benene. Blåste godt på toppen, så det var bra at vi hadde tatt matpausen need i lia. Fint og lettgått denne siste biten til toppen. Merkingen stopper ved en stor stein noen få meter fra toppunktet, her er det postkasse med bok i. Vi gikk selvfølgelig opp til toppen også der en lang stein var reist opp som markering. Kjempefin utsikt, men vi så at det var lave skyer på vei innover mot oss, og iskald vind så det ble ikke noe langt opphold på toppen. Vi brukte ca 2,5 timer til toppen i rolig tempo. Samme vei tilbake og da vi kom ned fra toppen og så oss tilbake så var den innhyllet i tåke, så det var god timing. Brukte totalt 4,5 timer på turen i rolig tempo, inkludert matpause. Kjempefin tur som anbefales!! Mor og Asbjørn var med.

Den store steinen rett nedenfor toppen der postkassa er plassert