Piton des Neiges (02.12.2016)

Written by dygj (Bjarte Dyngjeland) GSM

Start point Colaos (1,000m)
Endpoint Piton De Piton de Negres (3,070m)
Ascents Piton des Neiges (3,069m) 02.12.2016 13:48
Visits of other PBEs Gite du Piton de Neigres (2,450m) 02.12.2016 13:46

Godtur til høyeste toppen i det Insiske hav. 3071, 3070 eller 20679 moh alt etter kilden.

Gikk fra hotellet i Cilaos og først opp til Gite de Piton De Neiges der jeg la igjen PC, sovepose, og ymse klær før jeg gikk videre til toppen. Fra hotellet tok det 5 timer og 15 minutt så det ville vært helt greit å ta turen på en dag. Hotellet lå på ca 1000 moh så det ble jo fort 2000 høydemetre på ca 8 km. Lengre bakke enn opp til Skåla.
Visete seg at det var mulig å ta buss fra byn og opp til der stien starter på la Block. Gikk buss 6:30 ish.

Fin sti som var godt vedlikeholdt med trappetrinn, merking, vannavledere og stålstiger og selv om ruten opp ser veldig bratt og uoverkommelig ut fra byen, så var det en veldig grei tur.

Overnattet på Piton etter turen før jeg gikk videre til nabohytten Piton de Belouve Hytten var veldig enkel standard, men med vannklosett, ikke vann i dusjene, 12 manns sovesaler men ok mat.

De solgte øl, vann og cola.

Området har sitt eget microklima slik at det var sol og pent vær om natten og frem til ca 10:00, da begynnte det å regne i dalene rundt fjellet. Oppe på Piton og toppen var det sjelden regn, men veldig ofte tåke og skyer.

Standardturen for de lokalkjente var derfor å gå fra byn tidlig om morgenen, bli på hytten ut dagen og så stå opp 0400 for å gå til toppen før frokost. Da blir man belønnet med litt mere utsikt.

Det er også mulig å gå fra Piton de Belouve, det er normert til 7 timer en vei, med mye mindre høydemeter, men med mere mye mere gjørme.